No-nonsense: Dacia Logan MCV
- Michiel Willebrands
- Nieuws
Dacia maakte in 2007 veel vrienden toen het een stationwagonversie van de goedkope Logan sedan presenteerde; een joekel van een auto met plaats voor vijf tot zeven personen voor nog geen 10.000 euro. De populariteit van de MCV nam in de jaren daarna af vanwege een steeds minder interessant wordend prijskaartje als gevolg van toegenomen CO2-taks. Dacia heeft het motorenaanbod inmiddels aan de huidige maatstaven aangepast, wat in theorie gunstige gevolgen voor de prijsstelling moet hebben. Wat de nieuwe Logan MCV gaat kosten, weten we in mei. In juni staat-ie in de showroom.
Dan de MCV zelf, de derde Dacia met veel binnenruimte na de Dokker en de Lodgy. De MCV is 4,49 meter lang, biedt plaats aan vijf personen en biedt de mogelijkheid om voorwerpen met een lengte van 2,7 meter te vervoeren met gesloten achterklep. De inhoud van de bagageruimte bedraagt 573 liter, hoe veel de MCV slikt met de achterbank (2/3 - 1/3 deelbaar) plat, wordt niet vermeld.
Het motorenaanbod is overzichtelijk: één diesel en één benzine, beide bekenden uit de Dacia- en Renault-familie. De driecilinder TCe 90-motor verbruikt gemiddeld 5 l/100 km, bij een CO2-uitstoot van 116 g/km. Daarmee valt-ie voor zakelijke rijders in de 20 procents bijtellingscategorie. Dat geldt ook voor de dieselmotor. De 1.5 dCi levert ook 90 pk en verbruikt gemiddeld 3,8 l/100 km (CO2-uitstoot 99 g/km).
Het standaard uitrustingsniveau van de Logan MCV omvat onder andere ESP, stuurbekrachtiging, voor- en zijairbags, Isofix-bevestigingspunten. Optioneel zijn zaken als een MediaNav navigatiesysteem (al dan niet voorzien van touchscreen), een Plug&Radio multimediasysteem, cruise control met snelheidsbegrenzer, parkeersensoren achter.
De nieuwe Dacia Logan MCV staat in juni bij de dealer, prijzen worden een maand eerder bekendgemaakt.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Max Verstappen wint met flinke voorsprong in Monaco

Opel Insignia Grand Sport GSI Edition Bitter – In het Wild

Praktijkervaring Volkswagen Polo: dit vinden eigenaren van hun B-segmenter

Waarom de Renault Avantime een instant klassieker was

Renault 4 GTL (1983) - Klokje Rond Klassiek

Theo en Thea Haverkamp gaan hun MG ZS zo lang mogelijk op de weg houden
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (66) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.