Nissan wil elektrische auto betaalbaarder maken
EV's in 2030 net zo duur als auto's met verbrandingsmotoren
Nissan wil de elektrische auto goedkoper maken. Dat is een van de grote doelen die het merk zich heeft gesteld in een nieuw en uitgebreid bedrijfsplan dat luistert naar de naam 'The Arc'.
Om zijn concurrentiepositie te verbeteren en om de al eens herziene doelen van zijn eerder gestelde Ambition 2030-plan te behalen, heeft Nissan een nieuw bedrijfsplan ontwikkeld. Daarin belicht het een nieuw modellenoffensief én het belooft onder meer om flinke extra stappen te zetten op het gebied van elektrificatie. Het merk wil de overgang naar volledig elektrische auto's versnellen, maar gelijktijdig een uitgebreid aanbod van modellen met verbrandingsmotoren in de lucht houden. Nissan hoopt zijn jaarlijkse verkopen omstreeks 2026 met één miljoen auto's te hebben verhoogd. Hoe precies? Dat nemen we met je door.
De komende drie jaar introduceert Nissan wereldwijd 30 volledig nieuwe modellen. Daarvan zijn er 16 geëlektrificeerd, terwijl er 14 stuks een verbrandingsmotor hebben. Rond 2026 moet 40 procent van de auto's die Nissan verkoopt geëlektrificeerd zijn. Tot en met 2030 introduceert Nissan in totaal echter 34 geëlektrificeerde modellen. Rond 2030 moet maar liefst 60 procent van elke verkochte Nissan een geëlektrificeerde aandrijflijn hebben.
Wat dat voor de Europese markten betekent? Heel wat. Tot en met 2030 introduceert Nissan in Europa zes volledig nieuwe modellen, al blijft het merk enigszins op de vlakte van wat je daarvan kunt verwachten. We weten in ieder geval dat er een nieuwe elektrische opvolger van de Leaf én een elektrische vervanger voor de Micra klaarstaan. Plannen die betrekking hebben op andere markten: in het Midden Oosten lanceert Nissan tot en met 2026 vijf nieuwe SUV's, in India komen drie nieuwelingen, in Australië en Nieuw-Zeeland introduceert Nissan een compacte pick-up en een elektrische middelgrote SUV en in Afrika brengt het merk tot en met 2026 twee nieuwe SUV's én een nieuwe A-segmenter uit. In de Verenigde Staten en Canada zegt Nissan tot en met 2026 bijna 80 procent van het modellengamma te vernieuwen, in thuisland Japan zelfs 80 procent.
EV's goedkoper
Nissan zegt elektrische auto's goedkoper te willen maken door nieuwe elektrische modellen in 'families' te ontwikkelen. Daarmee doelt de fabrikant op auto's die met elkaar onder meer accupakketten en aandrijflijnen delen. Nissan zegt ook meer onderdelen uit het magazijn van partnermerken te gaan gebruiken. Omstreeks 2026 moeten elektrische auto's zo'n 30 procent goedkoper zijn dan nu. Rond 2030 moeten de prijskaartjes van EV's en modellen met een verbrandingsmotor met elkaar vergelijkbaar zijn. Nissan zet verder in op de ontwikkeling van nieuwe accupakketten. Het zegt toe dat het onder meer met nieuwe LFP-accu's en zelfs solid state-batterijen komt. Nieuwe lithium-ion accu's moeten 50 procent sneller kunnen snelladen dan de huidige pakketten van de Ariya. Met name de LFP-accu's moeten de kosten kunnen terugdringen. Rond 2028 moeten de eerste elektrische Nissans met nieuwe accu's - waaronder solid state-exemplaren - op de markt komen.
PRIVATE LEASE Nissan
