Nieuwste EV-platform Stellantis goed voor ruim 700 km bereik
Peugeot e-3008 en e-5008 zijn de eerste
Stellantis heeft vier nieuwe en puur voor EV's bestemde modulaire platforms klaarliggen. De STLA Medium geheten variant daarvan komt als eerste en bezorgt de Peugeots e-3008 en e-5008 een actieradius van wel 700 kilometer.
Stellantis is met de ontwikkeling van zijn volledig elektrische auto's al behoorlijk ver. Populaire elektrische modellen als de Peugeot e-208, e-2008 en de equivalenten van Opel, DS en Jeep maken net als de Peugeot e-308 en Opel Astra Electric allemaal gebruik van platforms die niet puur voor elektrische auto's zijn ontwikkeld. Zo staan compactere modellen op een voor EV's aangepaste variant van het CMP-platform en delen de compacte middenklassers een op vergelijkbare wijze aangepast EMP2-platform, dat je ook onder de varianten met verbrandingsmotoren vindt. De toekomst ziet er anders uit. Stellantis maakte twee jaar geleden bekend dat het een viertal nieuwe modulaire EV-platformen op de planken heeft liggen. Compacte modellen komen op de STLA Small-versie te staan, (compacte) middenklassers op de STLA Medium-variant en voor grotere modellen is er de STLA Large-versie. Elektrische bedrijfswagens en pick-ups komen op hun beurt op het STLA Frame-platform te staan. Het modulaire STLA Medium-platform is de eerste van het viertal dat helemaal gereed is en daarop schijnt Stellantis nu enig licht.
Wacht even. Auto's als de Jeep Avenger staan toch al op de STLA Small-versie? Ja en nee. Hoewel de e-CMP-basis onder die auto's zo nu en dan al als STLA Small wordt aangeduid, is dat geen volledig nieuwe basis. Stellantis beweert nadrukkelijk dat de STLA Medium-bodemplaat de eerste van het viertal STLA-platformen is dat op de markt komt. De elektrische Peugeots e-3008 en e-5008 die nog dit jaar het levenslicht zien, zijn de eerste Stellantisproducten die van STLA Medium gebruikmaken. Stellantis belooft voor modellen op STLA Medium een actieradius van in het beste geval 'meer dan 700 kilometer'. Een dergelijk bereik meldde Peugeot eerder al voor de nieuwe e-3008 en e-5008 en betekent veel goeds voor de elektrische opvolgers van de C5 Aircross, Opel Grandland én voor de volgende generatie van andere (compacte) middenklassers van Stellantis. Daarbij kun je denken aan de volgende Opel Astra, Peugeot 308 en DS 4, maar dat is niet alles.
Stellantis zegt de STLA Medium straks niet alleen voor compacte middenklassers (C-segment) te gebruiken, maar ook voor middenklassers (D-segmenters). Dat betekent dat de volgende generatie Peugeot 508 hierop rust. Diverse Stellantis-fabrieken gaan auto's op het STLA Medium-platform bouwen en het gigantische concern mikt erop om uiteindelijk jaarlijks tot wel 2 miljoen auto's op deze basis te kunnen produceren. De grote focus van Stellantis op zijn nieuwe modulaire platformen en de forse investering van €30 miljard in elektrificatie is natuurlijk niet zomaar. Stellantis heeft zich als doel gesteld om vanaf 2030 in Europa alleen nog volledig elektrische auto's te verkopen. Zelfs in de Verenigde Staten moet vanaf dat jaar 50 procent van alle verkochte Stellantis-auto's een EV zijn.
STLA Medium: tot 285 kW snelladen
Lang niet alle auto's die op het STLA Medium-platform komen te staan, hebben een bereik van meer dan 700 kilometer. Stellantis koppelt dat aanzienlijke bereik aan EV's met het 'Performance'-accupakket, met een netto capaciteit van 98 kWh. Een minder zware variant heet de Standard-accu en moet een actieradius van 'meer dan 500 kilometer' opleveren. De STLA Medium-basis heeft 400v boordspanning en moeten - afhankelijk van het model en het accupakket - met minimaal 160 kW tot maximaal 285 kW kunnen snelladen. Het STLA Medium-platform is geschikt voor auto's met een wielbasis van 2,7 tot 2,9 meter en een wagenlengte van 4,3 tot 4,9 meter. Voor SUV-achtigen belooft Stellantis tot 22 centimeter bodemvrijheid.
Later dit jaar maken we kennis met de nieuwe Peugeot e-3008. Zijn specificaties bieden ongetwijfeld een nog interessantere blik in de EV-toekomst van Stellantis.