Nieuwe Porsche 911 GT3 RS betrapt
De koning is dood, leve de koning!
De Porsche 911 GT3 mag zich nog even de koning van het 911-koninkrijk noemen, maar als Porsche straks de 911 GT3 RS introduceert is het over en uit voor de dominantie van de GT3. De nieuwe 911 GT3 RS loopt alvast warm op de Nürburgring Nordschleife.
'De koning is dood, leve de koning!'. Die kreet is van toepassing als Porsche straks de GT3 RS presenteert. Dat zal overigens niet de laatste keer zijn dat je die woorden over je lippen kunt laten gaan als het aankomt op de 911. Porsche heeft namelijk waarschijnlijk ook nog een 911 GT2 RS in het vat zitten, maar eerst is het de beurt aan de 911 GT3 als Rennsport.
De 911 GT3 komt met zijn van de 911 GT3 Cup-racer ontleende atmosferische en dus turboloze 4.0 zescilinder boxermotor al zeker niet kinderachtig voor de dag. Die hoogtoerige machine stampt er in de 911 GT3 namelijk 510 pk en 470 Nm uit, vermogen dat ook nog eens niet alleen met een PDK-automaat, maar ook met een handgeschakelde transmissie in goede banen te leiden valt. De nieuwe 911 GT3 RS krijgt als overtreffende trap van de 911 GT3 natuurlijk iets meer vemrogen. Reken erop dat de 4.0 zescilinder in de GT3 RS zo'n 530 pk en 480 Nm opwekt.

Porsche 911
Maar er is meer. De 911 GT3 RS is van nature namelijk mee dan slechts een krachtigere 911 GT3. Porsche geeft de nieuwe 911 GT3 RS namelijk nog heftiger spoilerwerk, compleet met een immense achtervleugel. Daarnaast valt de RS-versie mogelijk enkele kilo's af ten opzichte van de reeds bekende 911 GT3 dankzij de komst van zaken dunnere ruiten. Reken op bakken koolstofvezel, een fijngeslepen onderstel én natuurlijk op een heftiger prijskaartje dan dat van de 'reguliere' 911 GT3. Waarschijnlijk presenteert Porsche de 911 GT3 RS volgend jaar in productietrim. Een bescheidener uitgevoerde variant met Touring-pakket hoef je er niet van te verwachten en ook kun je een handgeschakelde transmissie wel op je buik schrijven.