Nieuwe motoren voor Lancia Thesis
Voor de Lancia Thesis komen twee nieuwe motoren beschikbaar, een 175 pk 2.4 JTD 20v en een 230 pk 3.2 V6 24v.
Meer dan de helft van de Thesis-klanten kiest een diesel. Tot nu toe was er voor hen keuze uit één motorvariant, de 150 pk sterke 2.4 JTD 10v. De nieuwe 20-kleps 2.4 JTD werd vorige week al in de vernieuwde Alfa Romeo 156 voorgesteld. Lancia kan nu ook voor het eerst een Multijet-dieselmotor leveren. De nieuwe diesel zal in de Thesis gekoppeld kunnen worden aan zowel een handgeschakelde zesversnellingsbak als een vijftraps automaat. Net als in de Alfa 156 heeft de motor een maximum vermogen van 129 kW/175 pk bij 4000 tpm en een koppel van 385 Nm bij 2000 tpm. De hangeschakelde versie heeft een topsnelheid van 225 km/h en accelereert van 0 naar 100 km/h in 9,8 seconden.
Als afronding naar boven is een nieuwe 3,2-liter V6 aan het programma toegevoegd. Deze krachtbron kennen we o.a. al uit de Alfa GTA's, maar is voor de Thesis iets teruggetuned. Het max. vermogen bedraagt 169 kW/230 pk (bij Alfa 250 pk), het max. koppel van 289 Nm wordt bij 4800 tpm gehaald. De alleen met een vijftraps automaat verkrijgbare V6 heeft een topsnelheid van 240 km/h en accelereert vanuit stilstand naar 100 km/h in 8,8 seconden.
Tegelijkertijd komen er twee nieuwe opties voor de Thesis beschikbaar. De speciale comfort-zetels kennen een ventilatie- en massage-instelling. Het 'keyless'-systeem herkent de eigenaar, ontgrendelt de deuren automatisch en stelt de bestuurder in staat de auto te starten met een startknop.
De nieuwe versies zijn met onmiddelijke ingang bij de Nederlandse dealers te bestellen. De 2.4 JTD 20v is verkrijgbaar vanaf € 49.000 en is daarmee 2.000 euro duurder dan de 10v. Een prijs van de nieuwe 3.2 V6 is nog niet bekend.