Nieuwe Mazda Bongo speelt leentjebuur bij Daihatsu

Beter goed geleend dan slecht bedacht

Mazda Bongo Van en Bongo Truck
Mazda Bongo Van en Bongo TruckMazda Bongo Van en Bongo TruckMazda Bongo Van en Bongo TruckMazda Bongo Van en Bongo TruckMazda Bongo Van en Bongo TruckMazda Bongo Van en Bongo TruckMazda Bongo Van en Bongo TruckMazda Bongo Van en Bongo Truck

Wat van ver komt is veelal lekker, al heeft dat in het geval van deze nieuwe Mazda vooral betrekking op hoe zijn modelnaam klinkt. Mazda heeft namelijk een nieuwe generatie van de Bongo gepresenteerd, een compacte Japanse bedrijfswagen.

De fervente bezoeker van deze website heeft bij het lezen van een intro als hierboven al snel door dat de automobiele nieuwkomer die n het artikel centraal staat, weinig tot absoluut geen relevantie voor de Nederlandse automarkt heeft. Dat is in dit geval niet anders. De Bongo is namelijk een compacte bedrijfswagen die Mazda vooralsnog alleen in Japan op de markt gaat brengen.

Eerdere generaties van de Mazda Bongo waren volledige Mazda-producten, bedrijfsbusjes waar ook versies met een open laadbak van bestonden. Merken als Ford (Econovan) en Nissan (Vanette) gingen - uiteraard met toestemming van Mazda - met meerdere generaties van de praktische Japanners aan de haal, maar ditmaal is het Mazda dat voor de nieuwe Bongo bij een andere fabrikant winkelt. De nieuwe vijfde generatie Bongo is namelijk niets meer dan een Daihatsu Gran Max met andere emblemen. Grote broer Bongo Brawny werd vorig jaar vernieuwd en voor die bus trok Mazda de HiAce uit het magazijn van Toyota.

De huidige generatie van de in Indonesië geproduceerde Gran Max kwam in 2008 al op de markt en dus is de nieuwe Mazda Bongo, vernoemd naar een gelijknamige antilope die in Afrika voorkomt, niet zo nieuw als je wellicht zou denken. De Bongo, die ook een Toyota-broertje heeft in de vorm van de Town Ace, is als busje 4,05 meter lang maar wordt ook als 15 tot 20 centimeter langere pick-up geleverd. De gesloten variant (Bongo Van) heeft een laadvermogen van 750 kilo, de variant met de open laadbak (Bongo Truck) mag 800 kilo meezeulen.

Op de motorenlijst staat een 1,5-liter grote viercilinder die 97 pk levert. De machine is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak, al staat ook een viertraps automaat op de leveringslijst. Ongeacht de transmissie die je kiest heb je als Bongo-klant de mogelijkheid om voor een vierwielaangedreven versie te gaan. In tegenstelling tot zijn tweelingbroertjes van Daihatsu en Toyota zal de Bongo alleen in Japan worden verkocht. Zijn vanafprijs: omgerekend zo'n €13.700 voor de Bongo Truck en €14.900 voor de Bongo Van. Sinds 1966 heeft Mazda, verspreid over diverse generaties, ruim 2,1 miljoen Bongo's aan de man weten te brengen.

PRIVATE LEASE Mazda

Mazda
Mazda 2 SkyActiv-G 90 Sportive (5D/6H)
€ 375
 
Mazda
Mazda MX-30 Prime-Line (5D/CVT)
€ 469
 
Mazda
Mazda 3 e-SkyActiv G 2.0 122 (5D/6H)
€ 519
 
Mazda
Mazda CX-30 e-SkyActiv-G 122 (5D/6H)
€ 525
 
Mazda
Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 M Hybrid Centre-Line (5D/6H)
€ 619
 
Mazda
Mazda MX-5 SkyActiv-G 132 Prime-Line (2D/6H)
€ 655
 
Mazda
Mazda 6 SkyActiv-G 2.0 165 Centre-Line (4D/6A)
€ 765
 
Mazda
Mazda CX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Prime-Line (5D/8A)
€ 775
 

Lezersreacties (13) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.