Mazda toont nieuwe Bongo Brawny

Hand in hand met Toyota

Mazda Bongo Brawny
Mazda Bongo BrawnyMazda Bongo BrawnyMazda Bongo BrawnyMazda Bongo BrawnyMazda Bongo BrawnyMazda Bongo BrawnyMazda Bongo BrawnyMazda Bongo BrawnyMazda Bongo Brawny

Een nieuw hoofdstuk in de samenwerking tussen Toyota en Mazda. Laatstgenoemde presenteert vandaag een volledig nieuwe Bongo Brawny, een bus die we in de basis kennen van Toyota.

Mazda heeft de naam 'Bongo' door de jaren heen geplakt op diverse bedrijfswagens, personenbussen en zelfs op een MPV. Zo was de tussen 1995 en 2005 geproduceerde Bongo Friendee een achtpersoons MPV waarvan in Japan ook een versie door Ford werd verkocht: de Freda. Dan was er reguliere Bongo, een reeks bedrijfswagens en personenbusjes die door Mazda werd ontwikkeld, maar ook als Mitsubishi Delica (tot 2011) en als Nissan NV200 Vanette werd verkocht. Na 2018 trok Mazda de stekker uit deze reeks bussen. Een derde Bongo-variant is de Bongo Brawny, een verlengde versie van de zojuist genoemde Brawny die tussen 1999 en 2010 werd verkocht. Mazda stoft deze eigenzinnige modelnaam nu af voor een nieuwe bus met een bekende en ietwat oude basis.

Deze voor Mazda volledig nieuwe Bongo Brawny is namelijk een Toyota HiAce, maar dan wel eentje van de vorige generatie. Toyota trok onlangs namelijk het doek van een volledig nieuwe HiAce, maar die gaat ogenschijnlijk aan Mazda's neus voorbij. Net als het origineel komt deze ruimtelijke Mazda beschikbaar met een 136 pk en 182 Nm sterke 2,0-liter grote viercilinder benzinemotor en met een 151 pk en 300 Nm krachtige 2,8-liter diesel die eveneens afkomstig is van de planken van Toyota. Schakelen gaat in alle gevallen met een zestraps automaat. Vierwielaandrijving is optioneel.

In tegenstelling tot de HiAce is de Bongo Brawny leverbaar in slechts één lengtemaat. De bus is 4,7 meter lang en heeft een wielbasis van 2,57 meter. De bagageruimte heeft een diepte van tot 3 meter en een laadvermogen van 1.250 kilo. Toyota heeft de HiAce door de jaren heen relatief fris gehouden en daar plukt de bus op veiligheidsgebied de vruchten van. Zo zijn zaken als een rijstrookassistent, een noodremsysteem, automatisch grootlicht en Hill Start Assist allemaal leverbaar op het ruimtewonder. De vanafprijs ligt in Japan op omgerekend € 19.250.

PRIVATE LEASE Toyota

Lezersreacties (20) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.