Nieuwe Jeep Grand Cherokee in NY

Jeep Grand Cherokee
Jeep Grand CherokeeJeep Grand CherokeeJeep Grand CherokeeJeep Grand CherokeeJeep Grand CherokeeJeep Grand Cherokee
De nieuwe Jeep Grand Cherokee is Chrysler's hoofdrolspeler op de New York Auto Show. Hij debuteert met primeurs voor het merk Jeep, zoals de Hemi V8-motor.
De nieuwe Jeep Grand Cherokee is Chrysler's hoofdrolspeler op de New York Auto Show. Hij debuteert met primeurs voor het merk Jeep, zoals de Hemi V8-motor. Helemaal uniek in de klasse van de terreinwagens is de keuze uit drie aandrijfsystemen.

Jeep heeft de wereldpremière van de nieuwe Grand Cherokee bewaard voor de vierde autotentoonstelling in Amerika. Na Los Angeles, Detroit en Chicago is het nu de beurt aan New York. De show in de Big Apple is de laatste jaren steeds belangrijker geworden. Nu heel wat fabrikanten met steeds meer nieuwe modellen uitkomen, kan het nieuws – en de aandacht van de pers – in de eerste vier maanden van het jaar worden gespreid over vijf tentoonstellingen en daarbij rekenen we dan ook Genève.
Het is voor Jeep een belangrijk jaar met de komst van de nieuwe Grand Cherokee. De grote Jeep heeft altijd uitstekende off-roadkwaliteiten gehad en die zijn ook bij de ontwikkeling van de nieuwe versie niet opgeofferd. Integendeel. Chrysler biedt in de nieuwe Jeep zelfs drie verschillende aandrijfsystemen.
De eerste is Quadra-Trac I, permanente vierwielaandrijving met tussenbak, zodat de bestuurder nergens over hoeft na te denken en niets hoeft te doen. De aandrijfkrachten worden 48/52 verdeeld over de vóór- en achterwielen. Het systeem werkt samen met BTCS, ofwel Brake Traction Control System. Met dit systeem hoopt Jeep kopers uit de basisversie met 2WD aan te trekken.
In de tweede plaats is er Quatra-Trac II met een nieuwe tussenbak. Dit is een actief full-time 4WD-systeem, dat wielspin voorkomt voor maximale tractie. Het is elektronisch geregeld en heeft een echte lage gearing en een neutrale stand, zodat de Grand Cherokee ook getrokken kan worden door een ander voertuig, zoals een motorhome.
De derde mogelijkheid is de Qudra-Drive II, een doorontwikkeling van het bestaande systeem nu met ELSD, Electronic Limited Slip Differentiaal. Het systeem 'voelt' onmiddellijk wielslip en stuurt de aandrijfkracht naar de wielen die grip hebben. De tussenbak heeft een centraal differentieel dat is gekoppeld aan een elektronisch geregelde koppeling en dat kan variëren van compleet vrij tot helemaal vast.
Quadra-Drive II werkt met een elektronisch schakelmechanisme op de middenconsole. Als je de hendel optilt, zet je hem in 4-laag, waarna de hendel teruggaat naar een rustpositie. Ook dit systeem werkt met ELSD en heeft eveneens een neutrale positie om de auto te kunnen trekken.

Hemi power
Voor het eerst heeft een Jeep nu ook de beschikking over een Hemi V8. De moderne Hemi met zijn hemisferische (ofwel halfbolvormige) verbrandingskamers werd in 2001 voor het eerst gebruikt in de Super8Hemi concept car en zit intussen in de Dodge Durango en de Chrysler 300 C. De V8 heeft een vermogen van 325 pk en een maximum koppel van 502 Nm bij 3600 tpm. Intussen deze V8 alweer aangepast en hebben de Chrysler-technici MDS, Multi-Displacement System ontwikkeld. Als er niet maximaal vermogen nodig is, worden bij MDS vier cilinders uitgeschakeld. Dit heeft een gunstig effect op het brandstofverbruik. Het principe is niet nieuw: ruim een decennia geleden kwam Cadillac er mee uit, maar dat was zacht gezegd geen succes. Intussen heeft General Motors een beter werkende, moderne versie en ook Chrysler ziet het voordeel om vermogen achter de hand de houden en toch zuinig te kunnen cruisen. De nieuwe elektronica en het gebruik van Electronic Throttle Control maken de goede werking van een dergelijk systeem mogelijk. Chrysler gebruikt voor de Hemi V8 om de Grand Cherokee aluminium koppen en twee bougies per cilinder.
De nieuwe grote Jeep heeft verder ook de beschikking over een de aangepaste 4,7-liter V8 met vermogen van 230 pk en een maximum koppel van 393 Nm bij 3700 tpm.
Nieuw voor de Grand Cherokee is ook de 3,7-liter V6 met 210 pk en een maximum koppel van 319 Nm bij 4000 tpm. Hij komt in de plaats van de 4-liter zescilinder lijnmotor. De 3.7 werd geïntroduceerd in de Liberty, bij ons de gewone Cherokee.
Ook nieuw is de vijftraps automatische transmissie met elektronisch geregelde koppelomvormer, die leverbaar is voor de 3.7 V6.
Daar blijft het niet bij: de wielophanging vóór en achter is nieuw. Voordelen zijn betere off-roadkwaliteiten en een lager afgeveerd gewicht. Tot slot moet een nieuw stuursysteem zorgen voor een preciezer karakter en een beter gevoel van de bestuurder.
DHS, Dynamic Handling System is een systeem, waarbij de stabilisatorstangen vóór en achter worden ontkoppeld als er alleen rechtuit gereden wordt. Dit verbetert het comfort, terwijl de wegligging in de bochten met de stabilisatorstangen 'in actie' niet wordt opgeofferd.

Op het eerste gezicht is de Grand Cherokee onmiddellijk herkenbaar, al is de carrosserie nieuw. Uiteraard heeft hij net als de andere Jeeps ronde koplampen en de markante grille met de zeven sleuven horen. Een langere motorkap moet de indruk geven dat er een krachtige motor in het vooronder zit en de schuiner geplaatste voorruit moet zorgen voor een dynamischer uiterlijk. Het interieur is eveneens helemaal nieuw. We zien een dashboard in twee kleuren, goed gevormde stoelen en een instrumentenpaneel heeft LED-verlichting, zwarte wijzerplaten met verchroomde randen.
In Europa moeten we nog zeker tot volgende jaar zomer wachten op de komst van de nieuwe Jeep Grand Cherokee, maar in Amerika zal hij nog deze herfst als 2005-model op de markt komen.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.