en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Er waren tijden dat Jeep jaarlijks honderden Grand Cherokees verkocht in Nederland. Dat was voordat niet-SUV-bouwers ineens SUV’s gingen bouwen. Is daarmee de rol van de stamvader van de luxe terreinwagen uitgespeeld of heeft de Grand Cherokee nog troeven achter de hand?
De Jeep Grand Cherokee heeft mijn sympathie. Hoewel dat zo’n beetje rijmt, koopt de Jeep-dealer daar weinig voor. De Nederlandse dealer althans, want in de VS vliegt het model negen(!) jaar na zijn introductie nog steeds de showrooms uit. Tegenover de 225.000 Grand Cherokees die daar in 2018 werden verkocht, staan 14 Nederlandse exemplaren. Veertien. In heel Europa waren het er 10.000. Gelukkig voor Jeep zijn er nog de Compass en de Renegade om de aantallen een draaglijker aanzien te geven. Ik ben voornemens een lans te breken voor de Grand Cherokee, maar realiseer me dat ik potentieel geïnteresseerden al kwijt ben zodra ik de prijs van de auto noem. Daar wacht ik dus nog maar even mee. De vierde generatie van Jeeps vlaggenschip kwam in 2010 op de markt en werd in 2013 gefacelift. In de basis is het model dus negen jaar oud en dan ben je in autoland een veteraan. Een opvolger is voorlopig nog niet in zicht, dus wie de grootste, meest luxueuze Jeep wil die je op dit moment kunt kopen, komt uit bij de Grand Cherokee in de Summit-uitvoering, zoals hier afgebeeld. Het op-merkelijke is dat je hem zijn leeftijd nauwelijks aanziet. Bixenon-koplampen, led-dagrijverlichting en ledachterlichten zorgen voor bijdetijdse accenten. Het is bovendien geen modegevoelig ontwerp; zijn lijnenspel, dat rechttoe rechtaan is, heeft een stoere, tijdloze uitstraling en blijft daarmee trouw aan zijn roots uit de jaren 60 en 70. Misschien is dat de reden waarom de Grand Cherokee meer krediet heeft bij mensen die SUV’s maar onzinnig vinden. Er zit een bepaalde oprechtheid in het design die je soms mist bij fabrikanten die pas SUV’s zijn gaan bouwen toen bleek dat je daar veel geld mee kon verdienen. Voor wat het waard is: dat compliment kun je alvast in je zak steken, Grand Cherokee.
Merk | Jeep |
---|---|
Model | Grand Cherokee 3.0 CRD Summit |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 8 versnellingen, automaat |
Aandrijving | 4wd |
Prijs | € 105.990 |
Brandstof | diesel |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.987 cc |
Maximaal vermogen | 184 kW / 250 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 570 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 93 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.822 mm / 1.943 mm / 1.781 mm |
Wielbasis | 2.915 mm |
Massa leeg | 2.303 kg |
Laadvermogen | 646 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 3.500 kg / 750 kg |
Banden | 265/50R20Prijzen |
Topsnelheid | 202 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,2 s |
Brandstofverbruik | 7,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 198 g/km |