Nieuwe Honda Prelude maakt zich klaar voor Nederland
Met of zonder handbak?
De Honda Prelude keert terug en komt naar Nederland. AutoWeek kan je nu de eerste beelden laten zien van de definitieve productieversie van de nieuwe Prelude. Wel moet je nog even geduld hebben voor zijn komst.
Toen Honda in 2023 tijdens de Japan Mobility Show de Prelude Concept op het podium tilde, leek al praktisch vast te staan dat er een productieversie van zou komen. Zelden zagen we namelijk zo'n productierijp ogend studiemodel. Medio dit jaar vertelde Tomoyuki Yamagami, Chief Engineer en onder meer projectleider van de Civic en Prelude, aan AutoWeek dat de nieuwe Honda Prelude in 2027 in productie gaat en ook naar Nederland komt. Op een kakelverse set spionagefoto's kunnen we je de definitieve versie van de nieuwe Honda Prelude voor het eerst in productievorm laten zien.
Honda Prelude Concept: met achterspoiler.
Geheel volgens verwachting lijkt de in camouflagepak gestoken Honda Prelude zeer sterk op zijn conceptuele voorbode. Toch zijn er verschillen, al hebben die geen betrekking op de basisvorm van de auto. Het ingepakte testexemplaar moet het namelijk doen met bumperwerk dat iets afwijkt van dat van de Prelude Concept én heeft geen achterspoiler. Het zou heel goed kunnen dat we op deze spionageplaten een 'milde versie' zien zonder de aerodynamische extraatjes die we op het studiemodel zagen.
Speculeren we verder, dan zou er dus zomaar ook een sportievere variant van de Prelude Concept kunnen komen. Die brengt vast meer vermogen op de been en zou zomaar eens de variant met handbak kunnen zijn van de auto waar Honda onlangs naar hintte. De Prelude wordt hoe dan ook een hybride, maar dat valt prima te combineren met een handgeschakelde transmissie. Dat bewees het merk al met de CR-Z, Insight en Civic IMA. Ook is het mogelijk dat de Prelude een cvt krijgt waarmee je de boel via schakelflippers achter het stuur door gesimuleerde verzetten kunt jagen. Iets soortgelijks doet Nissan ook met de X-Tronic-bakken.
Dat de modelnaam Prelude terugkeert, betekent niet dat de nieuwe Prelude een retromodel wordt. Sterker nog, de nieuwe Prelude gaat in niets op de eerdere generaties lijken. De auto is namelijk nooit als Prelude-opvolger bedoeld. "We wilden een auto maken die moet voldoen aan de vraag naar iets wat er nog niet is. Naar een auto die mensen willen hebben. Iets spannends. De markt is overspoeld door SUV's. Ik geloof dat er ruimte is voor een ander, spannender model. Een auto die écht leuk is om te rijden, maar die ook zuinig is en zo past bij de huidige tijd. Toevallig bleek tijdens de ontwikkeling dat de auto waaraan we werkten goed aansloot bij de waarden van de Prelude. Het bleek er een goede, moderne interpretatie van te kunnen zijn", aldus Yamagami eerder tegen AutoWeek.