Nieuwe generatie Daihatsu Mira e:S

2,9 liter per 100 kilometer

Daihatsu Mira e:S
Daihatsu Mira e:SDaihatsu Mira e:SDaihatsu Mira e:SDaihatsu Mira e:SDaihatsu Mira e:SDaihatsu Mira e:SDaihatsu Mira e:SDaihatsu Mira e:SDaihatsu Mira e:SDaihatsu Mira e:SDaihatsu Mira e:SDaihatsu Mira e:SDaihatsu Mira e:SDaihatsu Mira e:SDaihatsu Mira e:SDaihatsu Mira e:SDaihatsu Mira e:SDaihatsu Mira e:S
We gluren weer over de grens om te zien wat aldaar wordt verkocht. Vandaag komen we uit bij Daihatsu. Het helaas niet meer in Europa actieve merk heeft zijn Mira e:S aan een nieuwe generatie geholpen.

De auto die wij ooit als Cuore kenden, staat in de Japanse prijslijsten als Daihatsu Mira te boek. Van de kei-car verkoopt Daihatsu, nu volledig in bezit van Toyota, de e:S, een extra efficiënte variant waarbij e:S staat voor Energy Saving. Het is dit rijdende spaarpotje dat aan een volledig nieuwe generatie is geholpen.

Besparen is zeker mogelijk met deze dappere Daihatsu. Het 49 pk en 57 Nm sterke 658 cc grote driepittertje in de Mira e:S weet namelijk een verbruik van 1:35,2 te halen, iets dat zich vertaalt naar 2,85 l/100 km. Schakelen gaat altijd met een cvt, wel kun je kiezen uit voorwiel- en vierwielaandrijving. De meest basale e:S legt een zeer bescheiden 650 kilo in de schaal. De topversie is met zijn 740 kilo iets zwaarlijviger.

De nieuwe generatie Mira e:S staat bovenop Daihatsu's nieuwe DNGA-platform (Daihatsu New Global Architecture), iets dat voor een gewichtsbesparing van zo'n 35 kilo zorgt. De Japanners hebben speciaal voor deze e:S-versie extra gelet op lichte interieur- en plaatwerkdelen. Hierdoor is een gewichtsbesparing van 45 kilo bewerkstelligd.

Ten opzichte van zijn voorganger moet de nieuwe Mira e:S een comfortabeler afgestemd onderstel hebben en ook de stuurinrichting is vernieuwd. De draaicirkel ligt op 8,8 meter. Ter vergelijking: de Renault Twingo, bekend om z'n grote wieluitslag, heeft een draaicirkel van 8,6 meter. In het interieur nemen we een digitaal instrumentarium waar en, afhankelijk van de uitvoering, beschikt de Mira e:S over handmatige of automatische klimaatregeling.

Op de optielijst komen we zaken als Lane Departure Warning, Forward Collision Warning en een grootlichtassistent tegen. De Japanse vanafprijs ligt omgerekend op zo'n 6.790 euro.

Gamma

De afgelopen jaren hebben we nagenoeg het hele Japanse Daihatsu-gamma de revue zien passeren. Zo hebben we onder andere de volgende modellen behandeld:

-de Altis (Toyota Camry)
-de Boon
-de Cast
-de Caddy Hijet
-de Copen
-de Mebius (Toyota Prius+)
-de Mira
-de Mira Cocoa
-de Move Canbus

-de Move
-de Tanto
-de Wake

Lezersreacties (24) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.