Zeer zuinige Daihatsu Cuore aan onze neus voorbij

Daihatsu Mira e:S
Daihatsu Mira e:SDaihatsu Mira e:SDaihatsu Mira e:SDaihatsu Mira e:SDaihatsu Mira e:S
Daihatsu heeft ons continent nog niet geheel verlaten, maar aan nieuwe modellen kun je niet meer komen. Voor z'n thuisland is de kleine Cuore aangepast, waardoor de kleine Japanner nu de zuinigste kei-car ter wereld is.

Onder andere de dure yen heeft er voor gezorgd dat wij het in Europa nu zonder Daihatsu moeten stellen. Het Japanse merk specialiseerde zich vooral in kleine auto's, waar de guitige Cuore er één van was. Het kleintje, dat in z'n thuisland Mira is gedoopt, is vanaf nu de zuinigste kei-car ter wereld.

Wat is er precies gebeurd? In 2011 bracht Daihatsu de Mira met e:S (Energy Saving) technologie op de markt. De Cuore kreeg een CVT'tje met zich mee, een extra efficiënt driepittertje, een lichtgewicht koets en allerhande onderdelen werden zo licht mogelijk gemaakt om de weerstanden te verlagen. Regeneratief remsysteem? Aanwezig! Uiteindelijk wist de Cuore een verbruik van 1:30 te bewerkstelligen.

Bepaald niet verkeerd, maar de brandstofpret was van korte duur. Suzuki bracht namelijk al vrij snel de Alto Eco op de markt, een kleintje die met een gemiddeld verbruik van 1:33 absoluut geen drankprobleem had. Dat zat Daihatsu natuurlijk niet lekker, en rolde subiet z'n Mira e:S terug naar de werkplaats.

De verbranding werd nog verder geoptimaliseerd en z'n jas werd extra glad gestreken. Het resultaat? Een Cuore met uitdrogingsverschijnselen, de Japanner heeft pas om de 33,4 kilometer behoefte aan een litertje benzine. In augustus moet de auto in de Japanse showrooms staan. Helaas voor ons, en Daihatsu, zal de e:S hier met z'n uitstoot van 70 gram CO2 per kilometer dus geen lage-bijtelling-jagers naar zich toe kunnen trekken.

Lezersreacties (31) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.