Nieuwe diesels van Ford en Peugeot

Nieuwe diesels van Ford en Peugeot
Ford en Peugeot hebben samen nieuwe HDI/TDCi-motoren ontwikkeld op basis van de 1,4-liter motor die in 2001 werd geïntroduceerd.
TRONG>Ford en Peugeot hebben samen nieuwe HDI/TDCi-motoren ontwikkeld op basis van de 1,4-liter motor die in 2001 werd geïntroduceerd.

De eerste nieuweling is de aluminium 1.6 die in twee versies beschikbaar zal zijn: één met 110 pk en een maximum koppel van 240 Nm bij 1750 tpm (door toepassing van een turbo met variabele geometrie) en één met 90 pk en een maximum koppel van 215 Nm bij 1750 tpm voor de basismodellen. Door de 1.6 HDi/TDCi helemaal van aluminium te maken, is het gewicht tot 120 kg beperkt gebleven. De motor heeft een cilinderinhoud van 1560 cc en 16-kleppentechniek. De verbrandingskamers zijn van een nieuw ontwerp en de motor is uitgerust met de tweede generatie common-rail van Bosch, die een druk van maximaal 1600 bar aankan.
Vervolgens komt er ook een nieuwe 2-liter HDi/Duratorq TDCi, die de laatste evolutie is van de motor diesel die in 1998 is geïntroduceerd. De basis van het blok is in grote lijnen hetzelfde met een cilinderinhoud van 1998 cc en 16-kleppentechniek. Op deze motor is de nieuwe generatie common-railinspuiting van Siemens toegepast, die eveneens 1600 bar druk levert. De nieuwe 2-liter diesel levert 136 pk en heeft een maximum koppel van 320 Nm bij 2000 tpm; met overboost-functie van de turbo levert hij 340 Nm bij 2000 tpm. Al bij 2000 tpm levert de nieuwe HDi-TDCi 200 Nm.
Ford introduceert de nieuwe diesels in de Focus C-Max, die in september bij de Nederlandse Ford-dealers staat. De 1.6 HDi 110 pk debuteert begin 2004 in de opvolger van de Peugeot 406 en de 2-liter komt 't eerst in de Peugeot 307.

PRIVATE LEASE Peugeot

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.