Nieuwe brandstofcel van Daihatsu

Daihatsu brandstofcel
Daihatsu heeft in samenwerking met het National Institute of Advanced Industrial Science and Technology (AIST) een nieuw type brandstofcel ontwikkeld. Het nieuwe exemplaar heeft belangrijke voordelen ten opzichte van een conventionele brandstofcel.
Allereerst is er geen platina nodig. Dit peperdure materiaal zorgt ervoor dat het grote probleem van de huidige brandstofcellen, de kosten, voor een belangrijk deel wordt verholpen. De ingenieurs hebben het platina weten te vervangen door kobalt en nikkel.
Daarnaast gebruikt Daihatsu hydrazinehydraat in de brandstoftank. Hierdoor zijn modellen die de nieuwe techniek aan boord hebben CO2-neutraal, aldus het Japanse merk. Het vermogen van de nieuwe generatie brandstofcel is te vergelijken met dat van de huidige waterstofauto's.
Daihatsu geeft toe dat het nog het nodige werk moet verzetten voordat de brandstofcel een rol van betekenis kan spelen in productieauto's. Zo moet de duurzaamheid van de brandstofcel nog worden verbeterd en ook de infrastructuur is momenteel nog niet genoeg ingespeeld op deze technologie.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.