AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Nieuwe brandstofcel van Daihatsu
Daihatsu heeft in samenwerking met het National Institute of Advanced Industrial Science and Technology (AIST) een nieuw type brandstofcel ontwikkeld. Het nieuwe exemplaar heeft belangrijke voordelen ten opzichte van een conventionele brandstofcel.
Allereerst is er geen platina nodig. Dit peperdure materiaal zorgt ervoor dat het grote probleem van de huidige brandstofcellen, de kosten, voor een belangrijk deel wordt verholpen. De ingenieurs hebben het platina weten te vervangen door kobalt en nikkel.
Daarnaast gebruikt Daihatsu hydrazinehydraat in de brandstoftank. Hierdoor zijn modellen die de nieuwe techniek aan boord hebben CO2-neutraal, aldus het Japanse merk. Het vermogen van de nieuwe generatie brandstofcel is te vergelijken met dat van de huidige waterstofauto's.
Daihatsu geeft toe dat het nog het nodige werk moet verzetten voordat de brandstofcel een rol van betekenis kan spelen in productieauto's. Zo moet de duurzaamheid van de brandstofcel nog worden verbeterd en ook de infrastructuur is momenteel nog niet genoeg ingespeeld op deze technologie.
Daarnaast gebruikt Daihatsu hydrazinehydraat in de brandstoftank. Hierdoor zijn modellen die de nieuwe techniek aan boord hebben CO2-neutraal, aldus het Japanse merk. Het vermogen van de nieuwe generatie brandstofcel is te vergelijken met dat van de huidige waterstofauto's.
Daihatsu geeft toe dat het nog het nodige werk moet verzetten voordat de brandstofcel een rol van betekenis kan spelen in productieauto's. Zo moet de duurzaamheid van de brandstofcel nog worden verbeterd en ook de infrastructuur is momenteel nog niet genoeg ingespeeld op deze technologie.
Plaats een reactie
Had je deze auto's al gezien?

Daihatsu Sirion 2 1.3 !!!-16V Comfort,5 Deurs,5 Zits,Airco,Elektrischpakket,Trekhaak,Stuurbekrachting,Centrale Deurvergrendeling
- 2006
- 179.111 km
€ 2.950

Daihatsu Cuore 1.0-12V Kyoto 3DRS, '06 |18-03-2026 APK!
- 2006
- 130.206 km
€ 999

Daihatsu Sirion 2 1.0-12V Trend airco elektr pakket boekjes nette auto
- 2006
- 206.163 km
€ 1.495
Lees ook
Nieuws
Daihatsu Move is terug van nooit weggeweest en is slimmer dan ooit
Nieuws
De nieuwe Daihatsu Move kan in een nóg krapper vakje
Nieuws
Deze Daihatsu Charade reed maar 1.500 kilometer per jaar - Liefhebber Gezocht
Nieuws
GR Yaris te duur? Doe dan eens een Daihatsu Mira GR Sport!
Nieuws