Nieuwe BMW X2: ook als elektrische iX2 met 450 kilometer bereik
Groter en gewaagder, maar niet meer als plug-in
Zes jaar na de komst van de allereerste BMW X2 is het tijd voor een volledig nieuwe. Ook de nieuwe BMW X2 is een cross-over, maar hij breekt verder op nagenoeg elk vlak met het concept van zijn voorganger, niet in de laatste plaats omdat er voor het eerst ook een volledig elektrische iX2 van komt.
Highlights BMW X2
- Meer 'coupé-SUV', groter én ruimer dan ooit
- Voor het eerst als elektrische BMW iX2
- Vooralsnog niet als plug-in hybride
- Vanaf maart 2024 in Nederland en vanaf €52.340
Bijna exact zes jaar nadat BMW het doek trok van de eerste X2 is er nu een volledig nieuwe. Als je bekend bent met de BMW X1 brengt hij op technisch vlak geen grote verrassingen met zich mee, maar wie nu een X2 rijdt, herkent in de nieuwe niets meer van het model dat hij vervangt. De nieuwe BMW X2 is in elk opzicht een maat gegroeid, is er voor het eerst als volledig elektrische iX2 en heeft een heel andere carrosserievorm gekregen.
Afmetingen
Met SUV's en cross-overs doe je als autofabrikant momenteel goede zaken. Met een inmiddels enorm aantal X-modellen heeft BMW wat inmiddels een enorm aanbod aan hoogpotige modellen, maar binnen die X-familie was de X2 altijd een wat vreemde vogel. X-modellen met een even getal zijn bij BMW normaal gesproken auto's met een sterk aflopende daklijn. Zo is de X6 het dynamischer gelijnde alternatief voor de X5 en staat de X4 op vergelijkbare wijze tot de X3. De BMW X2 was echter geen 'X1 met sterker aflopende daklijn', maar meer een hatchback met cross-elementen en een grotere bodemvrijheid. Met de nieuwe X2 slaat BMW een behoorlijk andere weg in. Deze heeft namelijk wél een daklijn die al vanaf de B-stijl sterk omlaag duikt. Een 'coupé-SUV' is het volgens BMW niet. Het merk spreekt liever van een SAC. Een Sport Activity Coupé.

De BMW X2 is duidelijk een maatje groter dan de vorige en heeft een heel ander silhouet.
Eerst de afmetingen. De BMW X2 groeit namelijk aanzienlijk. De nieuwe X2 is 4,55 meter lang en daarmee overtreft hij zijn voorganger in de lengte met ruim 19 centimeter. Daarbij is hij bijna 6,5 centimeter hoger en een dikke 2 centimeter breder dan de X2 die hij vanaf maart 2024 de showroom uit duwt. Ondanks die flink gegroeide buitenmaten neemt de wielbasis 'slechts' met 2,2 centimeter toe tot 2,69 meter. De overhang aan de achterzijde is bij de nieuwe X2 dan ook aanzienlijk groter dan die bij de uitgaande generatie. Niet geheel verrassend is de wielbasis van de X2 identiek aan die van de X1 waaraan hij technisch is gelieerd.
Het toegenomen formaat heeft uiteraard een gunstige uitwerking op de interieurruimte. Waar de bagageruimte van de vorige X2 met 470 liter zo'n 35 liter kleiner was dan die van de (vorige) X1, kan de nieuwe X2 meer meebrengen dan de X1, waar hij als alternatief voor geldt. Jawel, ongeacht de gekozen motorversie. Zo past er in de kofferbak van een benzinegestookte nieuwe X2 maar liefst tot 560 liter en kun je in de elektrische iX2 525 liter kwijt. Gooi je de achterbank plat, dan schopt de X2 het tot 1.470 liter, de iX2 tot 1.400 liter.

De BMW X2 M35i xDrive: met horizontale lamellen in z'n grille.
Design
BMW legt zich achter de tekentafel al jaren ogenschijnlijk weinig restricties op en dus is ook de X2 op visueel vlak een interessante verschijning. Het is daarbij meer dan slechts een X1 met slechts een andere 'achterste helft' van de carrosserie. BMW geeft de X2 namelijk niet alleen eigen koplampen die naar het midden toe iets dieper omlaag duiken dan daarbuiten, maar ook een volledig eigen grille. Ook de X2 is bedeeld met een uitgesproken incarnatie van BMW's nierengrille, al duiken de twee elementen minder ver omlaag de neus in en zijn ze vooral in de breedte enigszins opgerekt. Die grille is in tegenstelling tot die van de X1 optioneel met de BMW Iconic Glow geheten contourverlichting aan te kleren. Ook opvallend: de X2 heeft over de lengte van de motorkap in het midden een dieper gelegen deel dat het front van de auto net wat agressiever maakt. De vouw die bij de X1 iets boven de verzonken handgrepen over de flank van de koets loopt, is bij de X2 niet aanwezig.

BMW iX2: met eigenwijze spoiler onder de achterruit én veel dichte kunststof panelen.
De achterzijde van de BMW X2 is misschien wel zijn grootste attractie. De daklijn loopt namelijk zeer vloeiend over in een behoorlijk vlak liggende achterruit. Daar komt bij dat de X2 net als de X4 en X6 een dakspoiler heeft, maar die is bij BMW's nieuwste X-model een stuk subtieler van vorm en heeft dus niet aan weerszijden een verhoging. De achterruit loopt optisch over in een opvallende en wél met twee verhogingen uitgeruste tweede spoiler. Die is in het zwart uitgevoerd en doet doordat hij niet breder is dan de achterruit met een beetje fantasie denken aan het kleine vleugeltje achterop de herziene eerste generatie Audi TT of aan de ducktails die je wellicht van specifieke Porsches 911 kent. Opvallend is het zeker. Een verdieping lager op de X2-bips vinden we achterlichten zoals je die niet eerder van BMW zag.
Niet geheel verrassend verschillen de elektrische iX2 en de X2-met-verbrandingsmotoren in detail van elkaar. Zo heeft de BMW iX2 een dichte grille met een i-kenmerkend patroon en een achterbumper vol flinke kunststof panelen die voor openingen moeten doorgaan. Opvallend: in tegenstelling tot de M35i performanceversie van de X1 heeft die sportieve topversie van de BMW X2 geen verticale, maar horizontale lamellen in zijn grille. Inderdaad: net als de XM.

De uitgaande BMW X2 heeft een meer traditionele hatchbackvorm.
Elektrische BMW iX2: tot 450 kilometer bereik
Op het gebied van aandrijflijnen is de BMW iX2 de absolute aandachttrekker. Zoals gezegd is het voor het eerst dat er van de X2 een elektrische versie komt. BMW belicht vooralsnog één elektrische motorversie. Die heet xDrive30 en is uit dezelfde ingrediënten opgebouwd als de gelijknamige motorversie van de iX1. Dat betekent: twee samen 313 pk en 494 Nm sterke elektromotoren en een 64,8 kWh groot accupakket. Die combinatie helpt de iX2 xDrive30 in 5,6 seconden aan een snelheid van 100 km/h en aan een topsnelheid van 180 km/h. Interessanter is natuurlijk de elektrische actieradius. Die is namelijk vastgesteld op 449 kilometer. De BMW iX1 xDrive30 komt met gelijke techniek 11 kilometer minder ver op een volle lading. Snelladen kan met een laadvermogen van tot 130 kW. Een 22 kW AC-boordlader is optioneel.
De BMW iX2 Drive30 heeft net als de sportieve M35i die we later bespreken standaard een adaptief M-onderstel. Wil je de iX2 optisch dynamischer voor de dag laten komen? Geen probleem. Net als elke andere motorversie is ook de iX2 met het M Sportpakket en het M Sportpakket Pro aan te kleden. Standaard staat de iX2 op 17-inch lichtmetalen wielen.
BMW maakt al melding van de komst van een tweede volledig elektrische versie. We verwachten dat dit de aandrijflijn is die BMW onlangs aan het leveringsgamma van de iX1 toevoegde: de achterwielaangedreven eDrive20. Reken dus ook op de komst van een 204 pk en 247 Nm sterke mildere elektrische versie, die overigens dezelfde 64,8 kWh accu heeft. Die iX2 eDrive20 krijgt dus ook een groter bereik dan de iX2 xDrive30. Reken op een bereik van zo'n 485 kilometer.

Je moet goed kijken, maar de X2 oogt ook van voren heel anders dan deze (i)X1.
(Mild-hybride) benzine- en dieselmotoren, maar geen plug-in
Zoals gezegd is de BMW X2 er ook weer met verbrandingsmotoren. De mildste daarvan is de X2 sDrive20i. Die mild-hybride benzineversie heeft een 156 pk en 240 Nm sterke 1.5 driecilinder-turbomotor, die bijval krijgt van een 19 pk sterke geïntegreerde elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt volgens BMW 170 pk. Met die altijd aan een zeventraps automaat gekoppelde machine bereikt de X2 sDrive20i in 8,3 seconden een snelheid van 100 km/h. Zijn topsnelheid: 213 km/h.
Ook tovert BMW direct een dieselversie uit de hoge hoed: de sDrive18d. Die BMW X2 sDrive18d brengt 150 pk op de been en is net als elke andere verbrandingsmotor in de auto aan een zeventraps Steptronic-automaat gekoppeld. In de zomer van volgend jaar breidt BMW het leveringsgamma uit met een tweede dieselversie. Waarschijnlijk is dat de xDrive23d met vierwielaandrijving. Die wél mild-hybride diesel is 211 pk en 400 Nm sterk. Voor zowel de mild-hybride sDrive20i als de mild-hybride xDrive23d geldt dat de 48V-accu in de bagageruimte is gehuisvest en daar dus wat liter (45 liter) opbergruimte wegsnoept. De sDrive20i en sDrive18d hebben standaard 18-inch sloffen.
Opvallend: de vorige BMW X2 was als plug-in hybride leverbaar en ook de nieuwe BMW X1 heeft twee stekkerhybride versies op de menukaart staan. Vooralsnog rept BMW met nog geen woord over de komst van plug-in hybride aandrijflijnen naar de nieuwe X2.

Vanbinnen is de BMW X2 vooral heel erg X1.
BMW X2 M35i xDrive
De ultieme smaakmakker is natuurlijk de M Performance-versie die luistert naar de naam X2 M35i xDrive. Die vierwielaangedreven sportieve topversie heeft een 300 pk en 400 Nm krachtige 2.0-viercilinder-turbomotor. Die is geen mild-hybride en dat betekent dat er achterin geen 48V-accu ligt. Dat maakt de M35i xDrive samen met de sDrive20i tot de meest praktische X2's; ze hebben immers de grootste bagageruimte, maar daar koop je hem waarschijnlijk niet voor. De slechts 5,4 tellen die nodig zijn om het gevaarte vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h te jagen, zijn waarschijnlijk een overtuigender eigenschap. Uiteraard heeft de X2 M35i xDrive een M-onderstel, al moet je voor extra potente M Compound-remmerij wel dieper in de buidel tasten. De M35i heeft 20-inch lichtmetalen wielen en is – net als een aantal andere motorversies – optioneel zelfs met 21-inch (!) groot schoeisel te krijgen.
Prijzen BMW X2
BMW windt er geen doekjes om en geeft direct de eerste prijzen van de nieuwe X2 vrij. De BMW X2 sDrive20i kost als speciale Launch Edition geheten introductieversie minimaal €52.340. Voor de elektrische BMW iX2 xDrive30e ben je minimaal €59.350 kwijt.