AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Nieuwe BMW M5 eerst als concept
25
Pk-liefhebbers kijken er al maandenlang reikhalzend naar uit, toch laat de nieuwe BMW M5 nog tot het najaar op zich wachten. Wel krijgen we nog aankomend voorjaar een concept van de nieuwe pk-beul te zien.
Op de Salon van Geneve staat de studie nog niet, maar een woordvoerder van BMW laat weten dat we kort daarna rekening moeten houden met een BMW M5 Concept. Dat die voorbode van de productieversie op de show van Sjanghai of van New York staat, beide vinden plaats in april, klinkt heel logisch. De VS is de belangrijkste markt van M GmbH-producten, China is sterk in opkomst. Daar werden in 2010 drie keer zo veel M's verkocht als in 2009. Vooral de X5M en de X6M doen het daar goed.
De M5 als productieversie zal op de IAA staan. En de eerste testritten zullen niet lang daarna gemaakt worden, dan is het eind september en het betekent dat de nieuwe M5 nog in het najaar van 2011 leverbaar wordt. Maar met welke motor? Dat wordt de V8 met TwinPower-techniek van de X5/X6M. BMW houdt echter nog onder de pet hoeveel vermogen de M5 krijgt. In de SUV en de crossover levert het blok 555 pk en is de motor gekoppeld aan een Sports Automatic. Duitse bronnen melden dat de M5 een transmissie met dubbele koppeling krijgt, de DCT die we kennen van de M3.
De M5 als productieversie zal op de IAA staan. En de eerste testritten zullen niet lang daarna gemaakt worden, dan is het eind september en het betekent dat de nieuwe M5 nog in het najaar van 2011 leverbaar wordt. Maar met welke motor? Dat wordt de V8 met TwinPower-techniek van de X5/X6M. BMW houdt echter nog onder de pet hoeveel vermogen de M5 krijgt. In de SUV en de crossover levert het blok 555 pk en is de motor gekoppeld aan een Sports Automatic. Duitse bronnen melden dat de M5 een transmissie met dubbele koppeling krijgt, de DCT die we kennen van de M3.
Als prototype zagen we de nieuwe M5 al eerder voorbij komen. Van de vorige M5 verscheen in 2004 ook eerst een studiemodel, dat nagenoeg ongewijzigd in productie werd genomen.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
BMW 520d Touring – 2012 – 555.026 km – Klokje rond
Nieuws
Deze BMW M5 met aanhanger is lichter én ruimer dan een nieuwe M5 Touring
Vergelijkende test
Toen 200 nog een magisch getal was – Audi 200 20V Quattro vs. BMW 535i
Nieuws
Heftig gefacelifte BMW 5-serie of in beeld, nu zonder ‘M’
Nieuws