Nieuwe BMW iX3 volgt een andere koers – Vooruitblik

Stap terug én voorwaarts

BMW iX3 (Illustratie: Larson)
AutoWeek 41 2024
AutoWeek 41 2024

Je leest het in AutoWeek 41 2024

BMW gelooft heilig in een mix van verschillende aandrijfvormen en verpakte die tot op heden vrijwel allemaal hetzelfde. Daarin komt verandering en dus is de volgende iX3 een heel andere verschijning dan de nieuwe X3.

Highlights BMW iX3

  • Elektrische broer van nieuwe X3
  • Op geheel nieuwe EV-basis
  • 30 procent sneller laden
  • 30 procent meer bereik

Het was ooit nogal een trend om auto’s met een ‘alternatieve aandrijflijn’ een bijzonder uiterlijk te geven. Denk aan elektrische auto’s als de eerste Nissan Leaf, de Opel Ampera en natuurlijk de BMW i3. Die laatste was zeker in het licht van het huidige BMW-aanbod een bijzondere, want BMW koos er uiteindelijk voor om elektrische aandrijving onder te brengen in auto’s met een vrij behoudend uiterlijk. Sterker zelfs, modellen die met een verbrandingsmotor zijn ontwikkeld en we vaak al generaties lang kennen. Van die aanpak stapt BMW toch enigszins af, althans, bij de aankomende iX3. In tegenstelling tot de vorige wordt dat niet meer simpelweg een X3 met een elektrische aandrijflijn, maar een geheel ander model. Dat werd glashelder toen de fonkelnieuwe BMW X3 eerder dit jaar zijn publieksdebuut beleefde. Van een nieuwe iX3 ontbrak elk spoor.

Terug in de tijd

Toch weten we al even wat we daarvan kunnen verwachten. De nieuwe iX3 is immers al enkele keren gespot door onze spionagefotograaf en in de vorm van de BMW Vision Neue Klasse X is er al een concrete voorbode geweest. De nieuwe iX3 wordt onderdeel van BMW’s Neue Klasse gedoopte dedicated EV-familie. Dat houdt in dat hij op een heel nieuw platform staat, dat puur bestemd is voor volledig elektrische modellen. Hij deelt dus weinig tot niets met de X3. Dat zie je er ook aan af; de Neue Klasse-ontwerptaal is een heel andere dan die van de conventionelere modellen. In zekere zin gaat BMW er wat mee terug in de tijd. Strakkere lijnen, minder tierelantijnen en een veel subtielere ‘nieren’-grille staan hierbij in het ontwerphandboek.

BMW iX3 (Illustratie: Larson)

Ben je geen liefhebber van de toch weer wat meer uitgesproken gelijnde verse X3, dan is zijn elektrische broer dus mogelijk een interessant alternatief. Wat betreft hun proporties zitten de twee niet ver van elkaar af. We mikken erop dat de iX3 behoorlijk vergelijkbare buitenmaten heeft en dus tegen de 4,80 meter lang zal zijn en bijna twee meter breed. Wel is het mogelijk iets krapper in de iX3, omdat er een accu in de bodem zit. Waarschijnlijk slaagt BMW erin om met de nieuwe basis de accu nog wat slimmer in de bodem te integreren dan bij de vorige iX3 en de binnenruimte daarbij zoveel mogelijk te sparen. Wat dat betreft rekenen we zeker op een verbetering ten opzichte van de uitgaande iX3.

Verbeteringen

De jongste schaalbare EV-basis van BMW brengt interessante techniek met zich mee. München belooft dat de accu’s in de Neue Klasse-modellen zo’n 30 procent sneller vol te laden zijn en het bereik zo ongeveer in dezelfde mate groeit. De ceo van BMW stelde eerder dit jaar al eens dat je in de praktijk mag rekenen op het bijladen van zo’n 300 kilometer actieradius in tien minuten. De nieuwe BMW iX3 komt waarschijnlijk uit op een rijbereik tot zo’n 600 km. Bovendien moet de efficiëntie flink hoger liggen, dus mogelijk bereikt hij die waarden met een accu die ongeveer even groot is als die van de huidige iX3. Eind volgend jaar is alles duidelijk, want dan ziet de nieuwe BMW iX3 het levenslicht. Daarmee is het Neue Klasse-offensief afgetrapt, een jaar later komt de elektrische tegenhanger van de 3-serie. Dat is min of meer de sedanbroer van de nieuwe iX3.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (86)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.