Nieuwe BMW 5-serie wint AutoWeek Innovatieprijs

Auto-industrie overleeft de crisis met nieuwe innovaties

BMW 5-serie
Nederlands grootste automagazine AutoWeek heeft dit jaar voor de vierde keer de Innovatieprijzen uitgereikt. De voltallige redactie beoordeelde alle nieuwe producten op innovaties op zeven verschillende gebieden, van design tot milieuprestaties. Daarnaast werden ook de marketing-inspanningen van de importeurs onder de loep genomen. De overall-winnaar is de nieuwe BMW 5-serie geworden.
In tijden van economische tegenspoed worden bedrijven op z'n minst voorzichtig ten aanzien van investeringen. Sinds het uitbreken van de crisis werden tal van gebruikelijke doorontwikkelingen van modellen door autofabrikanten alsnog herzien of uitgesteld. Volgens Tonie Broekhuijsen, hoofdredacteur van AutoWeek, is dat nu goed zichtbaar in de auto-industrie. "In de afgelopen twee jaar hebben we als autojournalisten behoorlijk wat innovaties langs zien komen. De 'Blue-', 'Eco-' en 'Green'-varianten van bijna alle merken en typen zijn in hoog tempo in de markt gezet. Dat kon zo snel, omdat deze systemen zogezegd nog op de plank lagen." Maar die plank raakt nu steeds leger, terwijl er meer dan ooit een noodzaak tot innovatie is vanwege de strengere emissie-eisen van de Europese Unie, stelt Broekhuijsen. "De auto-industrie verkeert duidelijk in een tussenfase; nieuwe technieken verkeren nog in een incubatieperiode en echte innovaties worden op dit moment ontwikkeld en getest, maar zijn nog niet rijp voor de markt."
De lijst met nieuwe introducties was dit jaar dan ook een stukje korter dan de voorgaande jaren. Broekhuijsen: "Het goede nieuws is dat tal van merken toch blijven inzetten op innovaties. Met die innovaties kunnen consumenten hun voordeel doen."
Het volledige verslag over de AutoWeek Innovatieprijzen staat in nummer 23, die op 9 juni verschijnt.
Tijdens een speciaal evenement voor de Nederlandse auto-industrie, werden de volgende prijzen uitgereikt:
Innovatieprijs Design: Jaguar XJ
Het ontwerp van een automodel roept emotie op, en in het beste geval begeerte. Design speelt dus een grote rol bij de verkoop van nieuwe auto's. Het is het bepalende verschil tussen succes en falen. Jaguars durf om het eigen, conservatieve design overboord te gooien, heeft volgens de redactie een prachtig nieuw vlaggenschip opgeleverd.
Innovatieprijs Rijdynamiek: Porsche Panamera
Rijdynamiek kan een zware auto licht laten aanvoelen. Rijdynamiek is het plezier dat de bestuurder en de auto samen beleven. Dat de Porsche Panamera daarbij aan het langste end trekt, heeft volgens de redactie alles te maken met de excellente aluminium wielophanging en het Porsche Active Suspension Management, waarmee een perfect weggedrag gerealiseerd wordt.
Innovatieprijs Value for money: Renault Mégane RS
Bij het begrip 'value for money' hoeft het niet altijd om de goedkoopste in een klasse te gaan. Het gaat erom dat je voor een relatief laag bedrag iets koopt dat veel beter presteert dan je had verwacht. De Renault Mégane RS biedt in het segment van de compacte pk-beulen voor nog geen 32 duizend euro ongelooflijk veel rijplezier. De naaste concurrenten zijn 12 tot 18 duizend euro duurder, terwijl diezelfde concurrenten qua rijeigenschappen niet in de buurt van de Fransman komen.
Innovatieprijs Milieu: MultiAir-techniek van Fiat Powertrain Technologies
De elektromotor is bezig met een serieuze opmars in de aandrijflijn. Dat maakt de verbrandingsmotor de komende decennia niet overbodig. Integendeel, er wordt nog steeds koortsachtig gewerkt om de verbrandingsmotor zuiniger en schoner te maken. Dat is Fiat gelukt met de MultiAir-techniek, die nu een opmars maakt in de verschillende modellen van Fiat en Alfa Romeo. Met deze techniek zet Fiat de 'gasklep', waardoor motoren veel energie verliezen, buitenspel.
Innovatieprijs Comfort: Aircap van Mercedes-Benz, toegepast op de E-klasse Cabrio
De moderne auto is bijna overcompleet, zo lijkt het. Bluetooth, internet, massagestoelen, het is allemaal mogelijk. De vraag is dan ook: welke nieuwigheden van nu zijn over tien jaar standaard? Het slimst zijn vaak de simpelste zaken. Onder die noemer valt ook de Aircap van Mercedes-Benz die op de nieuwe E-klasse cabriolet debuteert, een spoiler op de voorruit die ervoor zorgt dat ook de passagiers op de achterbank uit de wind blijven. Het is zo eenvoudig, dat je je afvraagt waarom dit niet al op de T-Ford zat.
Innovatieprijs Gebruiksgemak: FlexDoors van Opel, toegepast op de Meriva
Met een extra bekerhouder, opklapbare middenarmsteun of automatisch dimmende binnenspiegel ben je als autofabrikant niet meer onderscheidend. Opel gaat een stap verder met het FlexDoors-concept. Niet geheel nieuw, maar wel voor het eerst in volume toegepast. De FlexDoors zijn trouwens niet de enige pluspunten van de Meriva op het gebied van gebruiksgemak. Dankzij de nieuwe FlexRail (flexibele ruimte tussen de voorstoelen), FlexSpace (flexibele achterbank), FlexFloor (dubbele bagageruimtebodem) en de FlexFix (uitschuifbare fietsendrager) is de nieuwe Meriva praktischer dan ooit.
Innovatieprijs Marketing: Citroën Nederland voor de campagne voor de DS3
Bij de introductie van een nieuwe auto moet alles kloppen; de auto moet passen bij de markt waarvoor-ie gemaakt is. Dat reclame daar een cruciale rol bij speelt, is duidelijk. Vorig jaar werd in ons land (volgens Nielsen-cijfers) maar liefst 695 euro per nieuwe auto aan reclame uitgegeven. Een recordbedrag, waarvan insiders aannemen dat het in de toekomst nog verder zal stijgen. Maar wordt dat geld goed besteed? AutoWeek gaf de beoordeling daarvan in handen van een deskundige vakjury, die als taak kreeg de meest geslaagde introductiecampagne aan te wijzen. De vakjury bestond uit Maarten Nederkoorn (managing partner reclamebureau laMarque), John de Groot (manager business development Ernst & Young), Dylan Weggeman (hoofd marketing en communicatie Bovag), Olaf de Bruijn (adjunct-directeur RAI Vereniging), Sander Stallinga (uitgever Automotive bij Sanoma Uitgevers) en Clem Dickmann (directeur Aumacon). Van de 93 campagnes bleven er twee finalisten over, de campagnes voor de Volkswagen Polo en de Citroën DS3. De lanceringcampagne voor de Citroën DS3 krijgt de vakprijs 2010. Al met al moest de Polo het afleggen tegen de fraai uitgewerkte 'anti-retro'-campagne voor de Citroën DS3. Daarin zit niet alleen veel creativiteit, maar de campagne voor de DS3 is tevens een afgerond en geloofwaardig 'verhaal' dat de basis kan zijn voor een nieuwe, onderscheidende productlijn, aldus de voltallige vakjury in haar eindoordeel.
Overall AutoWeek Innovatieprijs 2010: BMW 5-serie
Terugkijkend op de afgelopen 12 maanden in autoland, springen er twee auto's uit: de Giulietta van Alfa Romeo en de BMW 5-serie. Dát zijn auto's die uitblinken op meerdere onderdelen. Met twee nominaties (categorieën design en rijdynamiek) ontpopte de Alfa Romeo Giulietta – de langverwachte opvolger van de 147 – zich als een serieuze nieuwkomer aan de bovenkant van het C-segment. Maar ook de zesde editie van de 5-serie kon de redactie verrassen. Het is BMW gelukt om de 5-serie nóg beter te maken; nominaties op het gebied van comfort en rijdynamiek waren het gevolg. De afweging was moeilijk, de overwinning is nipt, maar de overall-winnaar komt uit München.
De uitreikingen vonden op 26 mei 2010 plaats in evenementenlocatie Zegerplas in Alphen aan den Rijn.

Lezersreacties (68)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.