Nieuwe Audi Q3: minder knoppen, meer elektrisch

Tiguan en Terramar achterna

Audi Q3
Audi Q3Audi Q3Audi Q3Audi Q3Audi Q3Audi Q3Audi Q3Audi Q3Audi Q3Audi Q3Audi Q3Audi Q3Audi Q3Audi Q3Audi Q3Audi Q3Audi Q3Audi Q3Audi Q3Audi Q3Audi Q3Audi Q3Audi Q3Audi Q3Audi Q3Audi Q3Audi Q3Audi Q3Audi Q3Audi Q3

Wat de Volkswagen Tiguan en Cupra Terramar kunnen, kan de Audi Q3 ook! Althans, vanaf nu. Dit is de fonkelnieuwe Audi Q3. Hij is meer elektrisch dan ooit, maar heeft gewoon nog verbrandingsmotoren. En dat is waarschijnlijk voor het laatst.

Highlights Audi Q3

  • Designinvloeden van Q5 en A6
  • Als mild-hybride...
  • ... én als plug-in met 120 kilometer elektrisch bereik

De eerste twee generaties Audi Q3 waren samen goed voor meer dan twee miljoen verkochte exemplaren. Hoog tijd dus om de tweede en inmiddels zeven jaar oude Q3 vaarwel te kussen en kennis te maken met wat alweer de derde generatie van de Audi Q3 is. Die brengt op vrijwel geen enkel vlak verrassingen met zich mee, maar dat doet niets af aan wat de nieuwe Audi Q3 te bieden heeft. Waarom de Q3 vooral veel bekends brengt? Welnu. De Audi Q3 is een zustermodel van de Volkswagen Tiguan en de Cupra Terramar. Die zijn beide nog kakelvers en introduceerden nagenoeg dezelfde spullen, maar dan anders verpakt en met een andere naam.

Audi Q3

Van achteren bezien heeft de Audi Q3 wel wat weg van de Audi A6.

Veel Q5 ...

De nieuwe Audi Q3 is direct als zodanig te herkennen. Op dezelfde wijze als de Tiguan als SUV-alternatief voor de Golf fungeert, is de Audi Q3 bedacht voor wie de A3 te klein en vooral te laag vindt. Designtechnische overeenkomsten met de grotere Q5 vallen ook de nieuwe Q3 niet te ontzeggen.

Het grote verschil is de plaatsing van de koplampen. Bij de Audi Q5 zijn de koplampen en de led-dagrijverlichting ondergebracht in vrij traditioneel gevormde lichtunits hoog in het front. Bij de nieuwe Audi Q3 zijn de koplampen en de uit 23 segmentjes opgebouwde led-dagrijverlichting van elkaar gescheiden. De led-dagrijverlichting heeft een instelbare signatuur en zit hoog in het front, de daadwerkelijke koplampen zitten een verdieping lager in de bumper en smelten daar optisch samen met een tweede koelopening die iets wegheeft van een maniakale grijns. Ook de elektrische A6 e-tron en Q6 e-tron hebben opgesplitste verlichting, maar bij die modellen zijn de koplampen een stuk breder.

Ook interessant: met z'n Digtal Matrix Led-koplampen kan de Q3 onder meer waarschuwingsiconen op de weg voor zich projecteren. Zo kan de SUV bij gladheid een ijskristal op de weg projecteren. Via het infotainmentsysteem kun je overigens instellen of en wat de Q3 allemaal om zich heen projecteert. Wel zo fijn. De Audi Q3 is de eerste Audi die een micro-ledmodule gebruikt voor de koplampen. Die is slechts 1,3 centimeter dik en telt maar liefst 25.600 micro-ledjes. Elk ledje is slechts 40 micrometer dik, nog niet de helft van een mensenhaar.

... én A6!

Zien we elders nog meer gelijkenissen? Zeker! Kijk maar eens naar de achterzijde. De Audi Q3 is hier visueel niet aan de A3, A5, Q5, A6 e-tron of Q6 e-tron gelinkt, maar aan de nieuwe A6-met-verbrandingsmotoren. Dat is enigszins opmerkelijk. Ook hier dus een over de gehele breedte van de kont lopende ledstrip met aan weerszijden erboven achterlichten die optioneel met OLED-techniek zijn gevuld. Centraal ertussen - uiteraard - een verlicht Audi-logo. Net als de benzine-A6 heeft ook de nieuwe Q3 bij z'n achterlichten diagonale uitlopers die naar beneden het plaatwerk van de achterschermen in duiken. Nu we tekstueel toch bij de achterzijde zijn: de achterklep en de de diffuser worden hier van elkaar gescheiden door een werkelijk gigantisch paneel van dicht zwart kunststof dat van een gaaswerkpatroon is voorzien. Audi heeft de neppe uitlaateindstukken in zekere zin in ban gedaan, maar de neppe 'openingen' vieren hoogtij.

Audi Q3

Audi Q3: met veel dicht zwart kunststof.

Vooralsnog kunnen we je alleen de nieuwe Audi Q3 'SUV' laten zien. Later komt er natuurlijk weer een Audi Q3 Sportback met een sterker aflopende daklijn. Dat de Audi Q3 in dezelfde Hongaarse fabriek van de band loopt als Cupra-broertje Terramar betekent niet dat er plaatwerk wordt uitgewisseld. Ook de raampartij van de twee SUV's zijn niet gelijk.

Drie stengels

Het interieur van de nieuwe Audi Q3 is helemaal Audi-nieuwe-stijl en oogt dus relatief opgeruimd, te meer omdat het in auto's als de A5, Q5, Q6 e-tron en A6 (e-tron) gemonteerde extra scherm voor de bijrijder in de Q3 niet te vinden is. Het instrumentarium is 11,9 inch groot, het infotainmentscherm heeft een diagonaal van 12,8 inch. Ook een interessant verschil met zijn broertjes en zusjes tref je achter het stuurwiel aan. Aan de stuurkolom heeft de Audi Q3 namelijk drie stengels. De rechterstengel wordt niet gebruikt om de ruitenwissers mee te bedienen, maar om de automaat aan te sturen. De ruitenwisserbediening tref je op de bovenste van de twee stengels aan de linkerzijde van het stuurwiel. Eronder zit het bekende keuzeknuppeltje waarmee je de adaptieve cruisecontrol commando's geeft.

Fysieke knoppen zijn er ook. Zo zit er onder de middelste ventilatieroosters een knoppeneiland waar je onder meer toetsen vindt voor Drive Select en waarmee je zaken als ESP en het start-/stopsysteem uitschakelt. In de middentunnel zelf tref je een multifunctionele draai- en druktoets waarmee je onder meer het volume regelt. Uiteraard is het stuurwiel bezaaid met aanraakgevoelige knoppen. Voor nagenoeg alle andere zaken – zoals de klimaatregeling – moet je in het infotainmentscherm zijn.

Audi Q3

Audi Q3

Ruim

Exacte afmetingen geeft Audi vooralsnog niet vrij. Wel weten we dat de nieuwe Audi Q3 achterin 488 liter lust en met neergeklapte achterbank 1.386 liter opslokt. De achterbank is in lengte verschuifbaar, de rugleuning is daarbij ook verstelbaar. Wie de achterbank helemaal naar voren schuift en de rugleuning helemaal rechtop zet, kan 575 liter achterin de Q3 kwijt.

Tot 120 kilometer elektrisch

Op de internationale motorenlijst komen we een mild-hybride en 150 pk sterke 1.5 TFSI-benzinemotor tegen, evenals een 265 pk sterke 2.0 TFSI en een 150 pk sterke 2.0 TDI zonder elektro-ondersteuning. De mild-hybride machine verwachten we ook in Nederland, evenals de plug-in hybride motorversie die e-Hybrid heet. Die heeft een 177 pk sterke 1.5 TFSI die samen met een elektromotor goed is voor een systeemvermogen van 272 pk. De bekende 19,7-kWh accu (25,7 kWh bruto) is met 50 kW op te laden en is goed voor een elektrisch bereik van 120 kilometer. De vorige generatie Audi Q3 was er ook als plug-in, al moest je genoegen nemen met vijftig elektrische kilometers.

Nederlandse prijzen zijn er op moment van schrijven nog niet.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (50)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.