Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Audi
  • Q3

Audi Q3 35 TFSI S edition (2021)

autoreview

1
Audi Q3 35 TFSI S edition (2021)
Peter Vos005
  • Peter Vos00512
  • Gebruikersreview
6 februari 2021 om 17:29
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringQ3 35 TFSI S edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf12 km
KM-stand laatst16.000 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Review Audi Q3 35 Tfsi S-line

  • 1.500 km
  • 6 februari 2021

Altijd een mooi moment om een nieuwe leaseauto uit te kiezen. Een belangrijke eis is in ieder geval dat de auto een caravan van 1500 kg moet kunnen trekken waardoor er al heel wat afvalt. Alle elektrische auto’s vallen af. De Volvo en de Polestar 2 kunnen dit wel trekken maar een actieradius met caravan van een paar honderd kilometer draagt niet bij aan mijn vakantiegevoel. Wel jammer want deze worden gestimuleerd door mijn werkgever en ze zijn dus aantrekkelijk.
Vanuit mijn werkgever hebben we beperkingen in de merken dus ook daardoor neemt het aantal keuzes ras af.
Op dit moment rijd ik in een VW Passat 2.0 Tdi wat een lekkere ruime auto is, maar zoals bekend wel wat saai en er rijden er wel erg veel van rond. Ik wil dus graag een auto die iets exclusiever is en die je iets minder vaak ziet. Uiteindelijk kom ik op de shortlist van 3 uit. De BMW 320i (de 318i kan onvoldoende gewicht trekken). De S60 B3 of de Audi Q3 35 TFSI. Stuk voor stuk mooie auto’s vind ik. De BMW 3 serie zie je alsnog wel heel veel, maar vooruit hij is erg mooi.
In de BMW heb ik een proefrit gemaakt. Het rijdt echt heerlijk. Wel vind ik hem van binnen erg klein. Ook is het zicht naar achteren beperkt. Met een gezin met twee grote kinderen lever ik hier toch wel erg veel in t.o.v. de huidige Passat. Niet alleen in de kofferbak waar ik wel mee kan leven, maar ook voelt hij gewoon veel krapper aan. Daarnaast blijkt de BMW erg duur in de lease te zijn waardoor er echt alleen een trekhaak onder een volledig kale auto kan. Deze valt dus af.
De S60 valt uiteindelijk ook af vanwege de hoge leaseprijs. Het blijft raar dat de Audi Q3 de duurste van de drie auto’s is en tegelijkertijd een veel lagere leaseprijs heeft dan zowel de BMW als de Volvo. Zal wel met afschrijving en onderhoudskosten te maken hebben schat ik in.
De proefrit in de Q3 beviel me erg goed. Wel bijzonder dat ik na de proefrit wel heel erg mijn best moest doen bij Audi Wittebrug Nootdorp om een offerte te kunnen krijgen. Dat werd vervolgens zo snel afgeraffeld dat ik er al geen zin meer in had om daar klant te worden. Duidelijk dat ze geen enkele interesse hebben om je een auto te verkopen. Vervolgens ben ik dus naar Audi Maas Gouda gereden en heb daar de auto besteld. Prima geholpen en goede service, zo kan het dus gelukkig ook. Gebeld door Nootdorp ben ik ook niet dus blijkbaar interesseert het ze niets om een auto van 50.000 euro te verkopen.
Het is dus uiteindelijk witte Q3 geworden met een S-line pakket wat hem zowel van binnen als van buiten net iets mooier maakt en, voor mij belangrijk, de S-line bevat sportstoelen (waarover later meer). Verder nog een sportstuur erbij en uiteraard een trekhaak. Als je een auto hebt besteld ga je er op letten. Uiteindelijk zie je de nieuwe Q3 nauwelijks rijden wat precies was wat ik wilde na bij elkaar 9 jaar in een VW Passat te hebben gereden.
Na een lange tijd wachten heb ik hem dan eindelijk opgehaald. Irritant dat de leasemaatschappij hem niet wil laten afleveren met winterbanden dus die heb ik er enkele dagen later alsnog onder laten zetten. Precies het eerste weekend waarin er sneeuw lag.
Eerste indruk is dat het een mooi plaatje is. De kleur staat prima, S-line geeft net even wat extra zowel buiten als binnen. De 18 inch wielen maken het wat mij betreft wel af.
De wagen is opvallend stil als ik hem vergelijk met mijn Passat. Enerzijds is dat de benzinemotor (Passat was een diesel), anderzijds heeft hij ook duidelijk minder windgeruis. Als het hard waait is er wel een ruis bij het linker raam voor te horen. De 1.5 motor is okay, maar ook niet meer dan dat. Er zit niet zo heel veel trekkracht in. Ik ben benieuwd hoe dat in de zomer gaat met mijn caravan erachter. De handbak werkt uitstekend, versnellingen gaan er soepel in. De besturing vind ik zelf wat ongevoelig. Iets minder bekrachtiging had ik wel prettig gevonden.
Audi Audio, onderdeel van het S-line pakket, is uitstekend. Het geluid is erg prettig en zuiver. Het digitale dashboard is erg mooi, reageert supersnel op alle aanrakingen en op vele manieren te personaliseren. Er staan in de testen vaak klachten dat het scherm snel vies wordt maar daar heb k geen last van. Wellicht komt dat vanwege het vele handenwassen in Corona tijd 😉.
Ik heb mijn Samsung verbonden waardoor je bijvoorbeeld Spotify kunt gebruiken en Whatsapp. Werkt simpel en soepeltjes. Bij Apple kan het draadloos. Voor Samsung is een kabeltje nodig. Ik heb een kort kabeltje van 15 cm gekocht waardoor het netjes blijft voorin.
Tradelane assist heb ik nog niet eerder gehad en vind ik tot nu toe een irritante optie. Ik realiseer me nu dat ik best vaak van rijstrook verander zonder richting aan te geven. Dat is natuurlijk niet goed, maar realiseer je dat ook het opschuiven van een uitvoegstrook als je al van de snelweg af bent gewoon gecorrigeerd wordt met een stevige stuurcorrectie. Je kunt het niet altijd, maar wel per rit, uitzetten. Voorlopg heb ik mijzelf aangewend om het systeem elke keer uit te zetten. De afstandswaarschuwing in de vorm van een lampje kan je op 3 afstanden instellen. Ik heb de kortste genomen en dan geeft het systeem nog steeds heel vroeg een waarschuwing. Automatisering heeft wat mij betreft ook veel nadelen.
Het instellen van Audi Connect werkt niet goed bij de dealer en de eerste dagen daarna thuis ook niet. De dealer geeft aan dat het waarschijnlijk een storing in de centrale systemen van Audi is dus ik wacht het nog maar even af. Na een week lukt het opeens wel om te verbinden. Vreemd, maar goed nu werkt alles.
De S-line stoelen zijn prachtig en zitten erg prettig. Ik hou ervan om laag te zitten ook al is dit een hoge auto en dat gaat uitstekend. Ze zijn ook ruim voldoende verstelbaar en de zitting verlenger is handig. Overigens heeft de bijrijdersstoel deze ook. Wat ontbreekt is een Lendensteun. Ik moet nog afwachten of dit een nadeel is of niet. Het lijkt er op dat ik geïrriteerde schouders krijg als ik een langer stuk rijd doordat de sportstoelen op schouderhoogte vrij smal en hard zijn. Ik zou hier zeker goed op letten bij een proefrit. Misschien moet ik de juiste stand nog wel vinden.
De verstelbare achterbak is erg praktisch. Het eerste weekend heb ik al groot materiaal vervoerd en je schuift de bank erg makkelijk even naar voren om dit in te laden. Als je de bak vol laad moet je wel even kijken of hij ook echt dicht is gegaan voor je vertrekt. Hij stopt al snel als de boodschappentas een beetje hoog is, terwijl je zelf zou doorduwen.
Een paar kritische noten heb ik wel. Ten eerste vind ik het schandalig voor een auto van 50.000 euro dat een aantal zaken er niet op zit. Parkeersensoren voor, automatisch dimmende binnenspiegel. verstelbare hoofdsteunen zijn een aantal van die voorbeelden. Maar ja, dit wist ik vooraf en is typisch Audi. Verder twijfel ik dus erg over de stoelen.
Ik zal deze review bijwerken als ik wat meer op de teller heb staan. Het gaat in Corona tijden helaas niet zo hard.

Update

  • 16.000 km
  • 3 oktober 2021

Na 16.000 km is het tijd voor een update. Inmiddels met de caravan (1500 kg) naar Zuid-Frankrijk geweest. De motor trekt het goed en de wegligging is prima. Wel heb ik me steeds aan alle (advies) snelheden gehouden. Zeker ook bergaf met een zware caravan. Bergruimte is ruim voldoende en met caravan was het verbruik ongeveer 1:10 wat ik alleszins redelijk vind.

Al met al heeft de Q3 mijn hart niet gestolen. Ik vind het nog een steeds een hele mooie auto en hij rijdt ook prettig. Het verbruik is met 1:16,5 prima bij een normale rijstijl.

Er zijn echter teveel "dingetjes". Laat ik beginnen met iets wat me ontzettend stoort in de zomer. De zonneklep is kort en niet uittrekbaar. Daardoor zit ik regelmatig met een hand voor het raam om geen last van de zon te hebben. Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst een auto heb gehad die dit niet heeft. Een ander ding is dat het multi-media-navigatie-systeem gewoon heel veel kuren heeft. Het meest extreme dat ik heb gehad is dat het gewoon in zijn geheel uitging tijdens het rijden. Na een minuut of 5 resette het zich weer. Maar verder zijn het allemaal kleine dingen: regelmatig zie ik bij recente adressen alleen adressen van enkele maanden geleden in plaats van actuele. De radio springt steeds terug van mijn favoriete zenders naar de standaard zenderlijst. Wat wel erg goed werkt is het schrijven met de hand op de touchpad. Wat ook lastig werkt is de verbinding met mijn S10. Android Auto werkt heel mooi als het werkt. Regelmatig valt tijdens het rijden de verbinding echter weg. Niet zo prettig als ik Spotify luister of Google Maps gebruik.

Een pluspunt vind ik de schermen. In veel reviews staat dat de schermen snel vies worden. Zelf heb ik daar nauwelijks last van. Het zijn mooie schermen die ook lang helder blijven. Het digitale dash is ook prachtig en de instelmogelijkheden zijn uitstekend.

Een andere irritatiefactor blijven de stoelen. Ze zijn bovenin te smal waardoor mijn schouders niet ontspannen kunnen zitten. Dit lijkt een detail, maar op langere ritten leidt dit tot stijve schouders.

Een laatste kritiekpunt is de lane assist. Ik begrijp dat dit bij veel andere auto's ook een aandachtspunt is. Bij de Q3 grijpt het systeem echter ruw in op momenten dat het m.i. niet hoeft zoals op smalle weggetjes met een streep aan de zijkant. Het is zodanig ruw dat dit tot een schrikreactie leidt. Uiteindelijk heb ik nu in mijn "systeem" zitten dat ik het standaard uitzet als ik de auto heb gestart. Dat is uiteraard niet waar het voor bedoeld is. Wat me ook opvalt is dat de stof van de bijrijdersstoel (ongeveer 5000 km heb ik een bijrijder gehad) al begint te lubberen en daardoor niet meer strak zit.

Overall zou er bij mij geen tweede meer komen. Samengevat:
+ Uiterlijk
+ Weggedrag
+ Versnellingsbak
+ Binnenruimte
- Multi-media-systeem
- Sportstoelen

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Audi Q3? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Audi Q3
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Audi Q3

INFO
Audi
Audi
Audi Q3 35 TFSI Pro Line (5D/6H)
€ 639
Stel samen ▸
Audi Q3 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Audi Q3 45 TFSIe S-Edition

    Audi Q3 45 TFSIe S-Edition

    • 2021
    • 11.089 km

    € 56.900

    Audi Q3 45 TFSI e Business Edition 245 pk Automaat (S-Tronic) | Navigatie | LED koplampen | Parkeersensoren

    Audi Q3 45 TFSI e Business Edition 245 pk Automaat (S-Tronic) | Navigatie | LED koplampen | Parkeersensoren

    • 2021
    • 6.992 km

    € 52.849

    Audi Q3 45 TFSI e S edition 245 pk Automaat (S-Tronic) | Zwenkbare trekhaak | Navigatie | Parkeersensoren

    Audi Q3 45 TFSI e S edition 245 pk Automaat (S-Tronic) | Zwenkbare trekhaak | Navigatie | Parkeersensoren

    • 2021
    • 9.251 km

    € 56.449

Meer Audi Q3 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Audi Q3

    59
    • 1 juni 2020

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi Q3 specificaties
  • Audi Q3 occasions
  • Audi Q3 video's
Advies en informatie
  • Audi Q3 tests
  • Audi Q3 gebruikersreviews
  • Audi Q3 index
PREMIUM
Audi Q3 - BMW X1 - Mercedes-Benz GLA - Triotest

Audi Q3 - BMW X1 - Mercedes-Benz GLA - Triotest

Mercedes-Benz heeft een kakelverse GLA de wereld in gestuurd. Anders dan zijn voorganger is...

Lees meer
 

Audi Q3 reviews

  • Gebruikersreview
    Audi Q3 35 TFSI S edition (2021)

    Audi Q3 35 TFSI S edition (2021)

    1
    • 6 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Audi Q3 Sportback 45 TFSI quattro S edition (2021)

    Audi Q3 Sportback 45 TFSI quattro S edition...

    2
    • 24 december 2021
  • Gebruikersreview
    Audi Q3 Sportback 35 TFSI S edition (2021)

    Audi Q3 Sportback 35 TFSI S edition (2021)

    • 24 december 2021
  • Gebruikersreview
    Audi Q3 Sportback 40 TFSI quattro Advanced edition (2021)

    Audi Q3 Sportback 40 TFSI quattro Advanced...

    • 10 september 2021
  • Gebruikersreview
    Audi Q3 2.0 TDI 177pk quattro Pro Line (2012)

    Audi Q3 2.0 TDI 177pk quattro Pro Line...

    2
    • 14 oktober 2015
  • Gebruikersreview
    Audi Q3 2.0 TFSI 211pk quattro Pro Line (2012)

    Audi Q3 2.0 TFSI 211pk quattro Pro Line...

    6
    • 7 oktober 2013
  • Gebruikersreview
    Audi Q3 2.0 TDI 140pk Pro Line (2013)

    Audi Q3 2.0 TDI 140pk Pro Line (2013)

    11
    • 27 augustus 2013
meer reviews
Audi Q3 – Lexus UX - Dubbeltest

Audi Q3 – Lexus UX - Dubbeltest

105

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Audi Q3 Sportback 45 TFSI quattro S edition (2021)

    Audi Q3 Sportback 45 TFSI quattro S edition...

    2
    • 24 december 2021
  • Gebruikersreview
    Audi Q3 Sportback 35 TFSI S edition (2021)

    Audi Q3 Sportback 35 TFSI S edition (2021)

    • 24 december 2021
  • Audi Q3 Sportback vs. Jaguar E-Pace - Dubbeltest

    Audi Q3 Sportback vs. Jaguar E-Pace - Dubbeltest

    • 17 september 2021
  • Gebruikersreview
    Audi Q3 Sportback 40 TFSI quattro Advanced edition (2021)

    Audi Q3 Sportback 40 TFSI quattro Advanced...

    • 10 september 2021
  • Nieuws
    Audi Q3 als tijdelijke Advanced Edition Plus

    Audi Q3 als tijdelijke Advanced Edition...

    14
    • 5 juli 2021
  • Autotest
    Test: Audi A3 + Q3 45 TFSIe

    Test: Audi A3 + Q3 45 TFSIe

    23
    • 17 februari 2021
  • Nieuws
    Audi Q3 plug-in hybride heeft prijs

    Audi Q3 plug-in hybride heeft prijs

    24
    • 14 januari 2021
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    Audi A5 Cabriolet 3.0 TFSI quattro (2012)

    Audi A5 Cabriolet 3.0 TFSI quattro (2012)

    • 24 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Audi A1 1.4 TFSI Pro Line S (2012)

    Audi A1 1.4 TFSI Pro Line S (2012)

    3
    • 20 mei 2022
  • PREMIUM
    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997...

    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als Competition Plus

    Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als...

    48
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

    Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

    30
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    Audi: ‘onze laatste verbrandingsmotor zal onze beste zijn’

    Audi: ‘onze laatste verbrandingsmotor zal...

    142
    • 7 mei 2022
  • Nieuws
    Deze 5 elektrische stationwagons komen eraan

    Deze 5 elektrische stationwagons komen...

    76
    • 6 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden