Audi Q3 Sportback 40 TFSI quattro Advanced edition (2021)

autoreview

Audi Q3 Sportback 40 TFSI quattro Advanced edition (2021)

Signalement

UitvoeringQ3 Sportback 40 TFSI quattro Advanced edition
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand laatst20.000 km
Lezerswaardering: 72%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk ok

  • 500 km

Ga het hier nog kort houden. Auto 3 weken in gebruik na 10 jaar Volvo v60 D3 gereden te hebben. We hebben onze Volvo met 195.000km op de teller en geen noemenswaardige problemen achtergelaten bij de Audi dealer met gemengde gevoelens. Men zegt wel vaker dat Volvo rijders altijd Volvo rijders blijven, haddden we ook gedacht, maar toch bij Audi terecht gekomen omwille van de looks en de afmetingen van de Q3 sportback, Bij Volvo vonden we de xc40 niet zo mooi en de xc60 net iets te groot voor ons.
We zochten een auto met hogere instap, SUV type en de lijnen van de Audi Q3 hebben ons overstag doen gaan,
Daarbovenop hebben we behoorlijk korting gekregen wegens autosalon actie en na een korte proefrit was de beslissing definitief,

Na 3 weken rondrijden: positieve indruk, premium afwerking, digitaal dashbord overweldigend, wegwijs worden in de menu’s zeer vlot verlopen.
Automaat prima ( 30 jaar handgeschakeld gereden).

Enig minpuntje tot nog toe is het rolgeluid op de autoweg, is beduidend luidruchtiger dan de Volvo.
Heeft waarschijnlijk te maken met onze keuze van wielen ( 20 inch). Maar deze velgen maken de auto af, dus nemen we dit nadeel er maar bij.
Motor is krachtig genoeg, quatro aandrijving zorgt voor goede wegligging en we kunnen caravan of trailer vlot trekken.

Nu eerst nog kilometers bij elkaar rijden en dan opnieuw verslag uitbrengen. En eigen foto’s toevoegen,











Fijne auto,

  • 4.000 km

Ondertussen helemaal gewend aan de Q3,
Is helemaal anders dan onze Volvo V60 en dat heeft wat meer tijd nodig gehad dan gedacht om te verwerken.

Pluspunten:
Hogere instap met goede zetels ( geen Volvozetel maar kan ermee door), degelijk afgewerkt interieur, voldoende ruim, prima navigatie en radio met DAB+, auto voelt stevig aan.
Makkelijk te hanteren in verkeer en parkeren.
Mooi motorgeluid van buiten (was wel even anders dan de dieselmotor bij Volvo).
Met caravan erop uit geweest: top, 190pk en quatro laten niet voelen dat er een caravan achter hangt. De uitzwenkbare trekhaak is ook makkelijk uit/in te klappen.

Nuttig zijn de dodehoekverklikkers die in de spiegelkast zitten en niet in spiegel zelf , valt echt goed op! en extra veilig: wanneer je toch wilt naar links uitwijken en er zit iemand in je dode hoek dit verklikkerlampje gaat flikkeren.
Lane assist is ook een optie die verplicht zou moeten worden op alle wagens. Werkt goed .
Automaat werkt goed, wel aanpassen na 30 jaar handgeschakeld te hebben gereden.

Minpunten:
Bandengeluid vanaf 100km/uur. De 20 inch velgen en banden zijn supermooi en krijgen lof van iedereen....maar toch niet verwacht dat dit zo'n vervelend geluid zou geven .
De wintervelgen en banden zijn in aantocht ( 17 inch) en ben benieuwd of het rol/rij geluid hiermee gaat verminderen.
Nogal vaak allerlei (onnodige) meldingen op dashboardscherm.
Auto verwittigd de bestuurder voor alles en nog wat , soms storend...

Voorlopige conclusie: Fijne auto om kilometers mee te maken.

En...bij het poetsen van de auto ontdek je pas hoe mooi de carrosserie is vormgegeven en hoe kwaliteitsvol alles is gemaakt.

Wintervakantie

  • 10.000 km

Eerste buitenlandse reis met de auto.
Prima meegevallen!
Opvallend is wel hoe stil de Nl , D en A wegen zijn ivm B. Het rolgeluid van de banden is stukken minder dan bij ons. Maar er is niet echt veel verschil met de huidige bandenmaat 17" en de zomerbanden 20".
Dus het hogere interieurgeluid zal wel te maken hebben met het type auto. Onze volvo v60 was beduidend stiller. Het is zo....
Dat is dan wel het enige minpuntje want voor de rest is de audi erg goed meegevallen.

Verbruik ligt nu rond de 8.8l/100km. ( quatro).

Navigatie is top! Duidelijk, veel informatie over wat er komen gaat. Alternatieve routes worden tijdig aangegeven.

Zitcomfort is prima ( bijna volvo waardig).

Kofferruimte kan vergroot worden door de achterzetels naar voor te schuiven. Nadeel is dat er er geen plaats meer is om te zitten.
Met 4 in auto en wintersportbagage voor 4 wordt moeilijk.....dan is dakkoffer wel nodig.

Wat een luxe om met automaat te rijden. In de bergen, tijdens files..... veel minder vermoeiend.
Tijdens terugreis in de sneeuw vertrokken en de 4x4 aandrijving is super in combinatie met winterbanden. Geen kettingen moeten gebruiken.
We hebben dan toch de AUDIklik gemaakt na 10 jaar Volvo.
Wat opviel: weinig Q3 sportbacks gezien tijdens de heen en terugreis ondanks de goeie verkoopcijfers..... .
.
Binnenkort weer de 20" velgen opleggen...zoveeeeel mooier.....

Problemen met MMi

  • 14.000 km

Vastlopen van MMI systeem.
Laatste tijd geregeld problemen met MMI.
Blijft vaak hangen bij starten auto. Alleen radio kan nog bediend worden aan het stuurwiel. Navigatie en al de rest niet bruikbaar. Vervelend als je in buitenland wilt vetrekken en je Navigatie werkt niet.
Na contact met dealer blijkt dit een serieus probleem bij veel audi rijders.
Het systeem kan de updates van sommige merken mobiele telefoons niet meer aan.
De dealer had mij een aantal "oplossingen "gegeven, maar helaas... zou opgelost worden met super update waarvoor een wachttijd van 6 weken . Na een protest hebben ze dan toch een gaatje gevonden in hun planning en kom een reset uitgevoerd worden. Gevolg: voorlopig geen mobiels meer koppelen. Geen Coyote radarmelder gebruiken . Toegegeven, na 2 weken rondrijden blijft alles werken. Maar dat kan niet de bedoeling zijn toch?
Daarvoor koop je geen Audi.
We gaan nu in de komende dagen voorzichtig een smartphone koppelen en hopen dat alles goed blijft werken.
Volgens dealer hebben andere (premium)merken daar ook last van.
Dan heb ik liever niet zoveel hightech in een auto.
Nog andere chauffeurs met zelfde ervaring?

20,000km review

  • 20.000 km

Een update van onze Audi: In juli het infotainment gedeelte volledig laten resetten op fabrieksinstellingen omdat het steeds weer opnieuw 'vastliep".
Volgens dealer zijn de problemen bekend en worden ze veroorzaakt door de vele typen gsm's (vooral Apple) waar de updates vaak niet meer door het MMI van Audi kunnen "verwerkt" worden.
Dus.... sinds juli geen Apple carplay en Androidcarplay gebruikt ( we moesten zelfs onze COYOTE uitzetten (??)).
En inderdaad sinds reset geen problemen meer gehad !
Maar dat kan toch niet de bedoeling zijn om een auto te hebben waar zulke systemen vaak standaard in zitten niet kunnen gebruikt worden omwille van steeds terugkerende softwaremankementen?
Ondertussen ook eens contact gehad met andere "premium auto" eigenaren
om te horen of dat bij hun ook voorkomt en ja hoor... ook hier rijden "dure" auto's rond waar infotainment gedeelte niet naar behoren functioneert.

Vorige week de Apple weer eens geconnecteerd met de AUDI ( alleen het handenvrije bellen) en dat doet het nog steeds, oef!
Spotify en waze gaan we nog niet testen, want als alles weer vastloopt en je zit ver van huis .....Volgens mij heeft het te maken met slechte 4G verbinding die de Audi moet maken om update's en dergelijke te kunnen doen. Je hebt heel vaak maar 1à 2streepjes signaalsterkte en dan wilt de Audi zich verbinden maar lukt het niet om data door gestuurd te krijgen met het gevolg dat die dan vastloopt.

Nog een punt van kritiek is het rolgeluid in het interieur tijdens het rijden.
Hangt het aan de quatroaandrijving? ik weet het niet, Vanaf 100km per uur is het storend ( toch voor zo'n type auto en premium merk). Zelfs met 17 inch winterbanden geen echte beterschap.
Jammer......

Maar de looks van de auto maken veel goed. Nog steeds krijgen we positieve reacties op onze auto. je ziet ze ook niet echt veel in straatbeeld wat mij verwonderd gezien de verkoopcijfers volgens Audi.
Kwaliteit van de carrosserie is prima, ook interieurkwaliteit is goed.

Verbruik ligt nu gemiddeld op 9.7l/100km ( veel stadsverkeer) wat behoorlijk is voor 4x4 en 2l motor.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Audi Q3

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens