Dít is de nieuwe Audi Q3

Mét dieselmotoren

Audi Q3
Audi Q3Audi Q3Audi Q3Audi Q3Audi Q3Audi Q3Audi Q3Audi Q3Audi Q3Audi Q3Audi Q3Audi Q3Audi Q3Audi Q3Audi Q3Audi Q3Audi Q3
Na een carrière van zeven jaar mag de Q3 met pensioen. Deze tweede generatie Q3 staat te trappelen om het SUV-avontuur nu op MQB-basis voort te zetten.

Onlangs presenteerde Audi een nieuwe generatie van de A1 en sinds dat moment kreeg de huidige Q3 de twijfelachtige eer zich het oudste model van het modellengamma te mogen noemen. De auto verscheen immers in 2011 op de markt en werd in 2014 bijgepunt om enigszins weerstand te bieden aan de tand des tijds. Audi presenteert nu een volledig nieuwe tweede generatie van de Q3, een auto die omstreeks november dit jaar bij de dealers staat.

Natuurlijk is de nieuwe Q3 weer compleet herkenbaar als Q3, maar er is op designvlak wellicht iets meer veranderd dan je met Audi's behoudendheid in gedachten zou verwachten. Zo krijgt de Q3 led-koplampen met een 'hoekje', is de grille uitgesprokener van vorm en krijgt de auto de bekende lijnen boven de wielkasten die het ontwerp wat stoerder voor de dag doet komen. De zijspiegels zitten voortaan op de portieren en zijn dus niet meer tegen de A-stijl aangedrukt. Aan de achterzijde valt met name het ontwerp van de achterlichtunits op, exemplaren waarvan de led-verlichting niet meer 'als een pijltje' naar binnen wijst.

Vanbinnen is uiteraard een nieuw dashboard geplaatst, een cockpit die overduidelijk overgoten is met het hoekige ontwerp van het dashboard van bijvoorbeeld de A6. Het dashboard is optisch uit diverse lagen opgebouwd, waarbij de ventilatieroosters bovenop een plek krijgen. De Q3 beschikt standaard over Audi's 10,25 inch grote Virtual Cockpit, het digitale instrumentarium. Optioneel levert Audi een uitgebreid MMI-systeem met een 12,3-inch groot touchscreen. Een tweede touchscreen voor onder andere de klimaatregeling blijft voorbehouden aan hoger gepositioneerde modellen.

Formaat

Het zat er natuurlijk dik in dat de Q3 bij zijn generatiewissel kennis zou maken met het MQB-platform. Die nieuwe basis zorgt onder andere voor een groeispurt. De Q3 meet voortaan 4,49 meter in de lengte en is daarmee bijna 10 centimeter langer dan het uitgaande model. Met zijn breedte van 1,85 meter is de auto bijna 2 centimeter breder. Wel is de Q3 een halve centimeter lager dan het exemplaar dat nog tot eind dit jaar te koop is. Tussen de wielen bevindt zich een afstand van 2,68 meter, een kleine acht centimeter meer dan voorheen. De achterbank is over een afstand van 15 centimeter te verschuiven en naargelang de positie ervan, varieert de inhoud van de bagageruimte tussen de 530 (voorheen 460 liter) en 675 liter. Wie de bank platgooit, kan 1.525 liter aan spul meezeulen. De laadvloer is overigens in hoogte verstelbaar.

Techniek

Waar Audi de nieuwe A1 helemaal niet meer met diesel beschikbaar stelt, zet het merk gewoon een TDI-blok op de motorenlijst van de Q3. De Europese prijslijst bestaat namelijk uit een 150 pk en 250 Nm sterke 1.5 TFSI (35 TFSI), een 190 pk en 320 Nm sterke 2.0 TFSI (40 TFSI) en een 230 pk en 350 Nm sterke variant van die 2.0 (45 TFSI). De voorwielaangedreven instapversie is aanvankelijk alleen met een zeventraps S-tronic-bak te krijgen. Een handgeschakelde zesbak komt later. De 40 en 45 TFSI zijn altijd voorzien van de zeventrapsautomaat én van quattro-aandrijving.

Vooralsnog is de enige diesel een 150 pk en 340 Nm krachtige 2.0 TDI (35 TDI). Deze diesel komt aanvankelijk alleen met een handbak en met quattro-aandrijving beschikbaar, later komt ook een voorwielaangedreen smaak met S-tronic-bak. Tevens voegt Audi op termijn een 190 pk sterke 2.0 TDI aan de motorenlijst toe. Of ook de buitenissige RS Q3 een opvolger krijgt, valt nog te bezien.

Uitrusting

Natuurlijk is de Q3 leverbaar met een reeks veiligheidssystemen. Audi geeft de Q3 zaken mee als Lane Departure, een 360-graden camera en het Pre Sense Front Safety-systeem. Tevens staan zakan als Matrix-koplampen op de optielijst. Audi levert de Q3 verder optioneel met een S Line-pakket, een pakket dat naast een set optische extraatjes ook een sportonderstel omvat. Een adaptief onderstel is optioneel, hetzelfde geldt voor zaken als een audiosysteem van Bang & Olufsen.

In ons land zijn sinds 2011 4.656 Q3's verkocht. In 2012 beleefde de auto zijn topjaar, toen vonden 1.276 exemplaren een eigenaar. De nieuwe Q3 staat vanaf november bij de Nederlandse dealers. Prijzen volgen in een later stadium.

PRIVATE LEASE Audi Q3

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (111) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.