Nieuwe AMG-versies van E, S en CL
Na de vernieuwde S-klasse kwam ook de gewijzigde CL en nu volgen dus de AMG-versies. De S 55 AMG en de CL 55 AMG komen in oktober. Helemaal nieuw is de E 55 AMG, die we in september in Nederland kunnen verwachten.
Mercedes-AMG komt met een indrukwekkende combinatie voor zijn E- en S-klasse en de CL in de vorm van de 5,5-liter AMG V8 Kompressormotor en een F1-versnellingsbak die je met een druk op de knop kunt bedienen. De V8 levert in de CL en de S-klasse een vermogen van 500 pk, terwijl het maximum koppel 700 Nm bedraagt. Dat is rond 35 % meer dan in de vorige AMG-versies zonder kompressor. De nieuwe S 55 AMG en CL 55 AMG presteren als ware sportwagens: in 4,8 seconden sprinten ze naar 100km/h en de top is elektronisch afgeregeld op 250 km/h.
De E 55 AMG heeft met de V8 kompressormotor een maximum vermogen van 476 pk bij 6100 tpm, terwijl het maximum koppel eveneens 700 Nm bedraagt. Het is beschikbaar over een breed gebied: tussen 2650 en 4500 tpm. De lichtere E-klasse sprint in 4,7 s van 0-100 km/h en de top is net als bij zijn grotere broers afgeregeld op 250 km/h. Ondanks zijn sportieve karakter is deze AMG-sedan geen vreselijke benzineslurper, maar blijft binnen de perken met een gemiddeld verbruik van 12,9 l/100 km (1:7,75). Daarnaast voldoet de E 55 AMG aan de emissie-eisen die in 2005 van kracht zullen worden. Aangezien bij AMG één ingenieur verantwoordelijk is voor de bouw van een motor, heeft elke krachtbron een speciaal plaatje met diens handtekening. Het is bevestigd op het huis van de kompressor.
De nieuwe V8's zijn in alle drie modellen gekoppeld aan een vijftraps automatische transmissie met AMG Speedshift. In de handbediende mode kan worden geschakeld met een knop op het stuur, net als in een racewagen. Met deze transmissie kan tot 35 procent sneller worden geschakeld dan met een normale automaat.
Om te zorgen dat het grote vermogen goed aan de weg komt, zijn de wielophanging en het remsysteem van de E-klasse aangepast. De luchtgeveerde, semi-actieve Airmatic DC wielophanging met ADS II staat borg voor een sportief weggedrag. Daarbij passen vering en demping zich automatisch in een fractie van een seconde aan de omstandigheden aan. Er zijn drie instellingen mogelijk, die gekozen kunnen worden met een schakelaar.
Het remsysteem heeft Sensotronic Brake Control, dat we al kennen van de SL 55 AMG, met acht zuigers per remklauw vóór, waarbij de oppervlakte van de remblok bijna twee maal zo groot is als van de Mercedes-Benz E 500. Nieuwe zilverkleurige dubbelspaaks lichtmetalen AMG-wielen met banden in de maat 245/40 ZR 18 vóór en 265/35 ZR 18 achter zorgen voor het wegcontact. De AMG-versie is te herkennen aan de bumperspoiler vóór met grote luchtinlaten, de mistlampen met heldere glazen, het typeplaatje met V8 KOMPRESSOR op de zijkanten, de zijskirts en de achterbumperspoiler met de dubbele verchroomde uitlaten links en rechts.
Binnenin de E 55 AMG zien we sportstoelen met AMG badges in de rugleuningen, bekleed met een combinatie van nappa- en nubuckleer. Het leer, waarmee ook de portieren zijn bekleed is leverbaar in drie verschillende kleurencombinaties. De AMG-versie onderscheidt zich bovendien met de drie ronde 'klokken' in het instrumentenpaneel van de normale E-klasse. Uiteraard ontbreken AMG- en V8 Kompressor-logos ook daar niet. De kilometerteller gaat maar liefst tot 320 km/h. (Er is vast wel iemand die kans ziet de blokkade van topsnelheid te foppen...!)
De E 55 AMG kunnen we in september verwachten. De CL en de S-klasse in AMG-trim komen in oktober. We verwachten dat volgende week de prijzen voor de drie nieuwe versies worden bekend gemaakt. We houden u op de hoogte!
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz Estate 53 AMG 4MATIC
- 2018
- 91.371 km

Mercedes-Benz Estate 53 AMG 4MATIC | Panorama | 360 View | Burmester | Distronic+ | Memory | Multibeam-LED | Luchtvering | Leder | Widescreen | Trekhaak | Sfeerverlichting | Night-Pakket | 20'' | Carplay | Stoelverwarming |
- 2018
- 91.371 km

Mercedes-Benz E 350 e AMG | PANO | Sfeerverlichting | BTW | FULL!
- 2017
- 169.402 km