Nieuwe Amerikaanse Accord

Honda Accord
Voor het eerst in zijn 27-jarig bestaan heeft de Honda Accord een complete metamorfose ondergaan. De zevende generatie staat als 2003-model dit najaar bij de dealers. Van de Amerikaanse versie zijn inmiddels de eerste foto's vrijgegeven.

Voor het eerst in zijn 27-jarig bestaan heeft de Honda Accord een complete metamorfose ondergaan. De zevende generatie staat als 2003-model dit najaar bij de dealers. Van de Amerikaanse versie zijn inmiddels de eerste foto's vrijgegeven.

Tekst Henny Hemmes

De Honda Accord is al jaren een enorm succes in de Verenigde Staten. Hij is niet de goedkoopste, noch de ruimste in zijn klasse. Hij is evenmin de snelste of de stijlvolste. Desondanks zijn er vorig jaar in Amerika ruim 400.000 exemplaren van de Accord verkocht. Waarom? Omdat de Accord gewoon een auto is met hele goede rijkwaliteiten en omdat zijn kwaliteit op een hoog niveau staat. Daar houden de Amerikanen van: no nonsense.
Maar met alle concurrenten hijgend aan de achterwielen van de Accord kon Honda zich er niet meer met een Jantje van Leiden van afmaken wat betreft de styling van het nieuwe model. Dat geldt zowel voor Amerika, waar de Duitse merken steeds meer terrein winnen, als voor Europa, waar de Accord niet bepaald uit de verf komt.

Daarom heeft Honda drie verschillende carrosserieën ontworpen. Eén voor Amerika, één voor Japan en één voor Europa.
Omdat hij bij ons zal hij moeten concurreren met de Audi A4, de BMW-3serie en de Mercedes C-klasse moet zijn imago behoorlijk worden opgekrikt.

AutoWeek's hoofdredacteur Tonie Broekhuijsen reed in Japan al met de nieuwe Accord. Daarover mogen we pas in september iets vertellen en dan worden eveneens de foto's vrijgegeven.
Wél kunnen we de Amerikaanse Accord laten zien. Hij staat op 9 december aan de andere kant van de Oceaan in de showrooms. De lijnen van zijn carrosserie vertonen grote gelijkenis met de versie die naar Europa komt. Maar 'onze' Accord heeft een agressievere neus en volgens Tonie lijkt zijn kont een beetje op een Alfa 156. Binnenin zullen er nauwelijks verschillen zijn tussen de drie uitvoeringen, maar ook van het interieur kunnen we alleen de Amerikaanse versie laten zien.
De nieuwe Honda staat op verlengde bodemplaat van de huidige Accord. Hij is verder breder en hoger. De carrosserie is stijver, de wielophanging met dubbele draagarmen is verbeterd en de Accord zal bredere wielen en banden krijgen. Uiteraard zullen de Japanners ook veel aandacht hebben besteed aan de veiligheid: een 5-sterren beoordeling in de crashtests is in Amerika een reuze sterk verkoopargument.
De Amerikanen krijgen de keuze uit twee nieuwe motoren, een

160pk sterke 2,4-liter i-VTEC 4-cilinder en een 240 pk 3-liter V6. Daarnaast vervangt een nieuwe 5-traps automatische transmissie de huidige 4-traps automaat. Welke motoren voor Europa beschikbaar komen, is nog niet bekend.
Als Honda van de nieuwe Accord in 2003 weer meer dan 400.000 exemplaren in de States verkoopt, zal het totaal verkochte Accords uitkomen op 8 miljoen sinds de start van het model in 1976.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.