AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
'Niets te doen aan recordprijs benzine'
153
Het zijn prijzige tijden voor benzinerijders. De adviesprijs voor een liter Euro 95 is op de kop af 1,697 euro, de hoogste prijs die ooit in Nederland gerekend is.
Nooit eerder kostte benzine zoveel als vandaag. De oorzaak van
het recordniveau is vooral te vinden in de hoge prijs van een vat ruwe olie,
rond de 100 dollar, die sterk beïnvloed wordt door de onrust in het
Midden-Oosten. Ook de aantrekkende wereldeconomie, en de onwil van oliemaatschappijen
om meer olie te produceren, spelen mee.
"We kunnen niets doen aan de hoge benzineprijs in
Nederland", verzucht Bovag-woordvoerder Gijs Bosman. "Dat komt vooral omdat een
groot deel uit accijnzen, heffingen en BTW bestaat. Van de prijs voor een liter
Euro 95 gaat 99,5 eurocent naar de overheid. Het tankstation houdt maar weinig van de prijs over." Shell-persvoorlichter Wendel Broere bevestigt dat:
"Onze marge zit tussen de tien en dertien cent per liter."
Volgens Paul van Selms van UnitedConsumers, een
belangenorganisatie voor consumenten, kunnen die belastingen best omlaag. "De
overheid schatte de gemiddelde benzineprijs voor dit jaar in op 1,50 euro. Over
elke cent die daar nu bij komt, wordt ook weer BTW geheven."
Een andere optie om de benzineprijs te drukken, is het
stimuleren van E10-brandstof: Euro 95 met tien procent bio-ethanol. "Daardoor
wordt je onafhankelijker van de olieprijs, en het is beter voor het milieu. Dan
kan de belasting ook weer wat omlaag." Voorlopig speelt de prijs voor een vat
olie nog flink mee. Van Selms verwacht dat die nog even blijft stijgen, en
daarna weer iets terugzakt. "Het zou kunnen stijgen tot 140 dollar, maar daarna
gaan we wel weer naar de 80 á 90 dollar per vat."
Overigens lijkt de hoge prijs weinig invloed te hebben op het
tankgedrag van benzinerijders. "Zakelijk wordt er iets minder gereden, maar
gewone consumenten tanken gewoon door. Als ze willen bezuinigen, doen ze dat
bijvoorbeeld door een keer minder uit eten te gaan."
Lees ook
Klassiekers
Toen deze Opel Rekord op kenteken ging, stond de Omega al in de showrooms - Liefhebber gezocht
Nieuws
Noord-Holland verhoogt provinciale motorrijtuigenbelasting
Nieuws
De Toyota bZ4X verliest de helft van zijn naam in de VS
Nieuws
Nieuwe Mercedes-Benz CLA Shooting Brake is alleen nog gecamoufleerd waar het telt
Nieuws