Niet zo iconisch als een 205 GTI en daarom ook betaalbaarder: Peugeot 309 GTI - Liefhebber gezocht
Lekker uit Spanje
Natuurlijk is het verhaal van de Peugeot 309 GTI niet zo sprookjesachtig als dat van de 205 GTI. De 309 kent sowieso een bijzondere geschiedenis. Maar deze witte, uit Spanje geimporteerde 309 GTI heeft wel dezelfde wielen en 1.9-motor als de dikste 205 GTI. En vergis je niet: ondanks zijn door sommigen als lelijk ervaren uiterlijk, telde de 309 GTI wel degelijk mee in het hot-hatch-segment, zo eind jaren 80, begin jaren 90.
Als zestienklepper was de Peugeot 309 GTI-16 misschien wel de heftigste GTI die je rond 1990 kon kopen. Die had zonder katalysator een machtige 158 pk, meer nog dan de bejubelde Opel Kadett GSI 16V. Zo’n 16V is hartstikke zeldzaam, maar met 2 kleppen per cilinder minder, is deze 8V ook heus een leuk ding. De auto komt uit Spanje, heeft geen katalysator en dus een stevige 130 pk, en stamt uit 1988. Het betreft nog een 309 uit de eerste serie, herkenbaar aan de grote achterlichten. Later kreeg de 309 een facelift waarbij juist de kont werd aangepakt en de achterlichten kleiner werden. Die update was tevens aanleiding om naast de ‘normale’ GTI een 16V-versie te gaan leveren, met de motor uit de Peugeot 405 Mi-16.
Een achtklepper, zonder kat, dus met 130 pk.
309 GTI kwam in 1987
De 309 GTI kwam in 1987 en dat was ook het eerste jaar dat Peugeot de 205 GTI als 1.9 leverde. Dat was met 130 pk dé GTI van dat moment, en toch liftte de wat suffe, ooit als Talbot bedoelde maar later toch als Peugeot gepresenteerde 309 mee op dat succes. Hij kreeg dezelfde krachtbron, dezelfde fraaie wielen en de uiterlijke kenmerken deden de alleen als driedeurs verkrijgbare GTI veel goeds. Hij stond veel lekkerder op zijn wielen dan een normale 309. Zat hij achter je te drukken, dan keken de vier extra lampen in de voorbumper je indringend aan. Het rode biesje liet er evenmin enig misverstand over bestaan. Was hij je voorbij, dan zag je die fraaie achterspoiler, rondom de onderkant van de achterruit aangebracht. Wat we missen bij dit te koop staan de exemplaren is de originele 309 GTI-typeaanduiding. Die hoort te zijn, zoals hieronder afgebeeld.
Voor deze 309 GTI scheen de eerste 35 jaar van zijn leven altijd de zon. Het Spaanse kenteken zit er nog op, en die A staat voor Alicante. Sporen van de koperen ploert zien we op de foto’s in elk geval nauwelijks, met als uitzondering een fors verkleurde hoedenplank. De wangen van de sportstoelen, ook al afkomstig uit de 205 GTI, zien er keurig uit. We kunnen het dashboard op afstand helaas niet checken op scheuren, iets wat bij oudere interieurs onder invloed van de zon nog wel eens voorkwam.
Er staat 144.000 kilometer op de klok van deze 309 GTI. Hoe zwaar het leven geweest is, zou je moeten ervaren bij een proefrit. Met de beleving van zo’n oude GTI zit echt wel snor, en zelfs naar huidige maatstaven komt de nog geen 1.000 kilo wegende Peugeot best aardig van zijn plek. De 0-100-sprint zou toen hij nieuw was in 8,0 seconden moeten hebben gekund. Of je dat na bijna 36 jaar nog vaak moet willen doen, betwijfelen we. De versnellingsbak van zo’n snelle Peugeot uit die tijd vraagt om een voorzichtige schakelhand.
205 GTI 1.9 algauw twee keer zo duur
Nee, deze 309 GTI verdient het om te worden gekoesterd, ga er op mooie dagen in het voorjaar en zomer lekker mee toeren. Genietend van het karakter dat moderne auto’s al lang niet meer bieden. Tenslotte nog even de prijs. We zeggen niet dat € 12.500 een koopje is, maar zoek je een mooie 205 GTI 1.9 dan betaal je al snel het dubbele of zelfs meer. Juist dat maakt deze 309 GTI nu zo interessant.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 309 GTI |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 17.663 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.905 cc |
Maximaal vermogen | 96 kW / 131 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 161 Nm bij 4.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.051 mm / 1.628 mm / 1.380 mm |
Wielbasis | 2.469 mm |
Massa leeg | 909 kg |
Laadvermogen | 441 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 900 kg / 450 kg |
Banden | 185/55VR15Prijzen |
Topsnelheid | 206 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,0 s |