AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Niet op de IAA: Jaguar XK Convertible
Deze week staat de nieuwe Jaguar XK Coupé te schitteren op de IAA. Jaguar heeft nu ook de eerste beelden van de Convertible vrijgegeven.
Deze week staat de nieuwe Jaguar XK Coupé te schitteren op de IAA. Jaguar heeft nu ook de eerste beelden van de Convertible vrijgegeven.
De Convertible is vreemd genoeg niet op de show in Frankfurt te vinden. De open versie zal in het voorjaar 2006 wel gelijktijdig met de Coupé op de markt verschijnen.
De Coupé en de Convertible werden naast elkaar ontwikkeld. Het gewicht bedraagt dankzij toepassing van een aluminium monocoque slechts 1635 kg. Dat is minder dan alle concurrenten. Ook de Convertible heeft de 4,2-liter V8 motor met 300 pk als motorisering. Voor de sprint van 0-100 km/h heeft de open versie met 6,3 seconden slecht een tiende seconde meer nodig. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/h.
Het cabriodak is uit stof vervaardigd en laats zich in 18 seconden volledig openen of sluiten. In open toestand ligt het dak opgevouwen achter de achterste zitplaatsen onder een aluminium deksel. De XK Convertible heeft een zogenaamde 'roll over' protectie. Bij een ongeluk waarbij de auto over de kop dreigt te slaan schieten in een fractie van een seconde twee aluminium beugels omhoog.
Op de IAA heeft Jaguar nog een noviteit van de XK bekendgemaakt. Iedere XK is voorzien van het 'Pyrotechnic Pedestrian Deployable Bonnet System' (PDBS). Bij een aanrijding met een voetganger komt de 18 kg motorkap in 30 milliseconden een paar centimeter omhoog om zo meer ruimte te creëeren tussen motor en motorkap. Daardoor komt de voetganger niet in aanraking met de harde componenten in de motorruimte. Jaguar is de eerste fabrikant die deze voorziening op een productieauto aanbied. Iedere XK is er straks standaard mee voorzien.
De Convertible is vreemd genoeg niet op de show in Frankfurt te vinden. De open versie zal in het voorjaar 2006 wel gelijktijdig met de Coupé op de markt verschijnen.
De Coupé en de Convertible werden naast elkaar ontwikkeld. Het gewicht bedraagt dankzij toepassing van een aluminium monocoque slechts 1635 kg. Dat is minder dan alle concurrenten. Ook de Convertible heeft de 4,2-liter V8 motor met 300 pk als motorisering. Voor de sprint van 0-100 km/h heeft de open versie met 6,3 seconden slecht een tiende seconde meer nodig. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/h.
Het cabriodak is uit stof vervaardigd en laats zich in 18 seconden volledig openen of sluiten. In open toestand ligt het dak opgevouwen achter de achterste zitplaatsen onder een aluminium deksel. De XK Convertible heeft een zogenaamde 'roll over' protectie. Bij een ongeluk waarbij de auto over de kop dreigt te slaan schieten in een fractie van een seconde twee aluminium beugels omhoog.
Op de IAA heeft Jaguar nog een noviteit van de XK bekendgemaakt. Iedere XK is voorzien van het 'Pyrotechnic Pedestrian Deployable Bonnet System' (PDBS). Bij een aanrijding met een voetganger komt de 18 kg motorkap in 30 milliseconden een paar centimeter omhoog om zo meer ruimte te creëeren tussen motor en motorkap. Daardoor komt de voetganger niet in aanraking met de harde componenten in de motorruimte. Jaguar is de eerste fabrikant die deze voorziening op een productieauto aanbied. Iedere XK is er straks standaard mee voorzien.
Plaats een reactie