Nederland heeft minste diesels en oudste auto's van West-Europa

EV's leggen meeste kilometers af

Audi A4 vs BMW 3-serie occasiondubbeltest

Nog geen negen procent van het Nederlandse personenautowagenpark bestaat uit diesels. Ter vergelijking: bij onze zuiderburen rijden er relatief gezien vier keer meer diesels rond. Dat blijkt uit een analyse van AutoTrack op basis van het nieuwste rapport van de European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA).

In het vorige rapport van de ACEA kwam al naar voren dat Nederlanders in de oudste personenauto’s van West-Europa rijden. Toen was de gemiddelde autoleeftijd 11,7 jaar. Inmiddels is dat 11,9, terwijl in België de gemiddelde leeftijd nog geen tien jaar is. Binnen heel Europa rijden de Grieken in veruit de oudste auto’s rond, met een gemiddelde leeftijd van 17,5 jaar. De gemiddelde leeftijd van auto's in de EU bedraagt 12,5 jaar. Van het totale Nederlandse personenautowagenpark – 9,4 miljoen auto’s – is de helft ouder dan tien jaar.

Tim Roks, auto-expert bij occasionplatform AutoTrack, koppelt de aanhoudende ‘vergrijzing’ van het wagenpark aan twee trends die al langer gaande zijn: "Nederlanders kopen steeds vaker occasions vanwege de hoge prijzen van nieuwe auto’s en ze rijden langer door met hun tweedehands auto’s. Bovendien zien we in onze cijfers dat er op autotrack.nl steeds vaker wordt gezocht naar occasions die al vijf, zes of zeven jaar oud zijn. Zo werd er in 2024, ten opzichte van 2023, bijna dertig procent meer naar auto’s van bouwjaar 2020 of ouder gezocht.” Roks’ verwachting is dan ook dat de vergrijzing van het Nederlandse wagenpark voorlopig doorzet.

Bijna nergens zoveel benzineauto’s

Met ‘maar’ 8,4 procent diesel-personenauto’s is Nederland koploper waar het gaat om het laagste percentage diesels in Europa. De benzinemotor daarentegen is de lieveling van ons land. Ruim drie op de vier Nederlandse personenauto’s wordt er door aangedreven. Van heel Europa scoort alleen Griekenland op dit vlak hoger. Daar bestaat bijna 89 procent van het wagenpark uit auto’s met een benzinemotor.

"Tegenwoordig kleven er in ons land meer nadelen dan voordelen aan diesel rijden en dat heeft de vraag nadelig beïnvloed”, vertelt Roks. "Zo lag de zoekvraag naar diesels vorig jaar acht procent lager dan in 2023 en op jaarbasis wordt er bijna vijftig procent minder naar diesels dan naar benzineauto’s gezocht. Door invoering van milieuzones ben je in veel Europese steden niet meer welkom met een diesel. Ook is de literprijs van diesel in vijf jaar tijd dichter naar die van benzine gekropen. De brandstof is daardoor ook minder aantrekkelijk geworden.”

Nederlandse EV-rijders zijn kilometervreters

Bovendien zijn diesels sinds de invoering van de fijnstoftoeslag nog duurder geworden in de wegenbelasting: "Anno 2025 betaal je voor een BMW 320d op diesel ruim veertig procent meer wegenbelasting dan voor een benzineaangedreven BMW 320i.” Volgens Roks is het daarom voor de gemiddelde Nederlandse particulier niet meer interessant om een diesel aan te schaffen: "En dat terwijl de gemiddelde verkoopprijs van een diesel op autotrack.nl tussen de 3.000 en 4.000 euro lager is dan die van een benzineauto.”

Uit het ACEA-rapport blijkt ook dat Nederlanders per jaar gemiddeld 12.676 kilometer rijden. Goed voor 142 ritten tussen Utrecht en Amsterdam als je via de A2 rijdt. Van alle brandstofsoorten rijdt de elektrische auto (EV) met 21.316 kilometers per jaar de grootste afstand. Daarmee rijdt de EV bijna 300 kilometer per jaar meer dan de traditionele kilometervreter, de diesel.

Slechts twee procent van EU-wagenpark is elektrisch

"Het grootste deel van die kilometers wordt gereden door leaserijders", zegt Roks. "Die maakten vroeger veel kilometers in een benzine- of dieselauto en tegenwoordig in een elektrische auto. "Nog opvallender is de lage dekkingsgraad van EV’s in Europa. Slechts twee procent van het EU-wagenpark is elektrisch. In Denemarken is zeven procent van alle auto’s elektrisch, in ons land is dat vijf procent. Bij onze oosterburen rijden in absolute aantallen de meeste auto’s van Europa. Nog geen drie procent daarvan is elektrisch. Omdat in Duitsland het wagenpark het grootst is, is het land in aantallen toch koploper. Met bijna 1,5 miljoen exemplaren rijden er veruit de meeste EV’s van Europa rond.

Lezersreacties (194)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.