Nedcar: vakbond slijpt de messen
Bij Mitsubishi is het sociaal plan voor de 1.500 werknemers bijna klaar. "We willen vrijdag daarover harde eisen. Dan willen we onder meer weten of de benodigde gelden ter beschikking zijn. Verder willen we een schriftelijke bevestiging van Mitsubishi dat maximale ondersteuning komt bij een overname van Nedcar en de voortgang van het bedrijf," vertelt Jean-Marie Severijns, van CNV Vakmensen. "Die eisen zijn nodig omdat Mitsubishi zich de afgelopen tijd een onbetrouwbare partner heeft getoond."
Inmiddels ligt het werk bij Nedcar vandaag voor de tweede dag helemaal stil. Ook donderdag wordt er niet gewerkt en vrijdag wordt er gestaakt. De vakbond is bezig om daar de benodigde papieren voor in te vullen.
Andere merken
Severijns wil opnieuw niet uitweiden over de mogelijke komst van Mini naar Born. "Daarover is vertrouwelijkheid afgesproken. Verschillende partijen hebben interesse getoond in Nedcar, die komen met name uit Duitsland. Daar kampen meer fabrikanten met capacteitstekort. Denk maar aan Opel en Mercedes. En BMW dus ook."
Severijns heeft aan Mitsubishi gevraagd of de productie van de Colt niet wat langer kan doorlopen om het vacuüm op de vangen dat ontstaat tussen de productiestop en het mogelijke intrekken van een nieuwe bewoner in de fabriek. "Om een nieuwe productielijn in te bouwen, zijn twaalf tot veertien maanden nodig. Dan zitten we dus met een flink gat en is het gespecialiseerde personeel wel gevlogen als er in 2015 een nieuw merk begint."
Over het aanbod van Mitsubishi om de fabriek voor 1 euro van de hand te doen, heeft hij eveneens weinig goede woorden over. "Dat vind ik goedkope publiciteit. Ze vergeten er bij te zeggen dat een nieuwe eigenaar ook de rechten en de plichten er bij krijgt. Alleen al het sociale plan kost 200 miljoen euro. Zo leer je Mitsubishi dus kennen."