Na Suburban en Tahoe nu ook Cadillac Escalade vernieuwd

Strak front, nieuw interieur

Cadillac Escalade
Cadillac EscaladeCadillac EscaladeCadillac EscaladeCadillac EscaladeCadillac EscaladeCadillac Escalade

Cadillac Escalade. De naam is zo indrukwekkend als de auto zelf en heeft nog steeds een magische bijklank, al betreft het hier wel een magiesoort die niet bij elke Europeaan in de smaak valt. De Escalade is er echter nog steeds en wordt na zijn burgerlijke broertjes Tahoe en Suburban uitgebreid gefacelift.

De Cadillac Escalade is een auto die we in Europa niet vaak tegenkomen, en daar zijn goede redenen voor. De auto is eigenlijk namelijk veel te groot voor onze wegen en door allerlei belastingen ook veel duurder dan zijn makers hebben bedoeld. Toch is de Escalade nog lange tijd officieel geleverd in Europa, althans in theorie. Op de Nederlandse website van het merk prijkt nu alleen de slechts in theorie leverbare XT4, maar via onder meer Zwitserland is de elektrische herintroductie van het merk – met onder meer de Lyriq – begonnen.

Helemaal aan het andere uiterste van het spectrum zit de Escalade, het summum voor wie niets van EV’s moet weten. Een enorme SUV, gebouwd op een ladderchassis en met als ogenschijnlijk enige doel om zoveel mogelijk te imponeren. Dat lukt vanaf nu nog net iets beter dan voorheen, want Cadillacs grootste SUV is gefacelift. Gigantische verticale koplampen en een nog net even wat verder doorgetrokken grille zorgen ervoor dat iedereen eerbiedig een stapje opzij doet als je de straat in rijdt.

Het 'oude' dashboard boven, het nieuwe onder.

Aan de achterzijde verandert er niet veel, maar het dashboard is een heel ander verhaal. Hier maakt een gigantische, in totaal 55 inch grote schermcombinatie vanaf nu de dienst uit in een vrijwel volledig vernieuwd interieur. De facelift van de Cadillac Escalade volgt kort na die van de technisch grotendeels gelijke Chevrolet Suburban en Chevrolet Tahoe, maar de Cadillac wijkt daar tegelijkertijd ook stevig van af. Ook die auto’s kregen een strakkere neus en een nieuw interieur, maar zijn allebei heel anders dan wat Cadillac laat zien.

De Chevrolet Tahoe/Suburban van voor de facelift boven, de gefacelifte versie onder. Dit is in de basis dezelfde auto, maar dan minder luxueus.

Tot slot nemen we graag nog even wat specificaties met je door, want dat is in dit geval best vermakelijk. De Escalade is 5,38 meter lang en strekt zich als langere ESV zelfs over 5,77 meter uit. Drie zitrijen zijn beschikbaar en dus kun je met maximaal acht personen op stap. Met een hoogte van 1,94 meter kom je nog net een parkeergarage in. Hij weegt afhankelijk van de versie tussen de 2.634 en 2.957 kilogram en is beschikbaar met achter- of vierwielaandrijving. Een 6,2-liter V8 is vooralsnog in alle gevallen verantwoordelijk voor de aandrijving. Hij levert standaard zo’n 420 pk en 623 Nm, maar de snelle V-versie met supercharger en bijna 700 pk keert ook gewoon terug. Bang voor de actieradius? Geen nood: de Escalade heeft standaard een brandstoftank van 91 liter, terwijl de langere ESV zelfs 107 liter kan verstouwen.

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.