Elektrische Cadillac Escalade op komst
Ook voor Europa?
De dag 'die je wist dat zou komen' is eindelijk hier: zelfs de Cadillac Escalade gaat aan de elektrische aandrijving. De volledig elektrische Cadillac Escalade IQ komt logischerwijs naast de reguliere Escalade in het aanbod.
Dat General Motors niet schroomt om ook de voor brandstofminnende Amerikanen 'heilige' modellen van een elektrische aandrijflijn te voorzien, bleek een paar jaar geleden al wel toen het de Hummer nieuw leven inblies als EV. Nu moet ook de Cadillac Escalade eraan geloven. Een auto die tot op heden juist eigenlijk precies dat belichaamt waar klimaatactivisten een hekel aan hebben.
Cadillac maakt bekend dat later dit jaar het doek gaat van de Cadillac Escalade IQ. Het wordt het derde model in de 'IQ-reeks' van Cadillac, na de Celestiq en de Lyriq. Waar die van meet af aan als EV bedoelde modellen het 'IQ'-deel in hun modelnaam hebben, plakt Cadillac het er bij de Escalade simpelweg achter. Dat betekent echter niet dat de Escalade IQ gewoon de huidige Escalade met een elektrische aandrijflijn wordt. Nee, reken op een van de grond af als EV ontwikkelde top-SUV op GM's Ultium platform. Het wordt dus meer een familielid van elektrisch vlaggenschip Celestiq dan van de met brandstofmotoren leverbare Escalade.
Overigens mogen we binnen afzienbare tijd nog twee andere elektrische Cadillacs verwachten: eerder dit jaar kondigde Cadillac aan dat er tot aan 2024 nog drie EV's verschijnen naast de Celestiq en Lyriq. Na de Escalade IQ nog twee te gaan, dus.
Cadillac Escalade voor Europa?
General Motors broedt op een terugkeer naar Europa met onder meer elektrische modellen van Cadillac. In dat licht is de komst van de elektrische Cadillac Escalade IQ interessant, want mogelijk komt die op den duur dus ook hierheen. Met de Cadillac Celestiq zouden de Amerikanen de aanval kunnen openen op de Mercedes-Benz EQS en BMW i7, de Cadillac Escalade IQ kan mogelijk als alternatief voor de Mercedes-Benz EQS in de markt worden gezet.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Max Verstappen wint met flinke voorsprong in Monaco

Opel Insignia Grand Sport GSI Edition Bitter – In het Wild

Praktijkervaring Volkswagen Polo: dit vinden eigenaren van hun B-segmenter

Waarom de Renault Avantime een instant klassieker was

Renault 4 GTL (1983) - Klokje Rond Klassiek
