'Moderne systemen in auto vaak niet gebruikt'

Digitale binnenspiegel wél populair

Mercedes-Benz MBUX Hyperscreen

Goed uitgeruste moderne auto's zitten tegenwoordig ramvol systemen die behalve de nodige bliepjes, riedeltjes en geluidssignalen volgens de fabrikant ook voor extra veiligheid of gebruiksgemak zorgen. Wat blijkt? Die systemen worden opvallend vaak niet gebruikt.

Uit onderzoek van het Amerikaanse J.D. Power onder Amerikaanse en Chinese consumenten blijkt dat gemiddeld genomen ruim 1 op de 3 geavanceerde moderne systemen die in auto's zitten in minder dan de helft van de gevallen binnen 90 dagen een keer is gebruikt. 61 procent van de ondervraagden geeft zelfs aan nog nooit in het deel van het infotainmentsysteem te zijn geweest waar je bijvoorbeeld applicaties kunt kopen. 51 procent van dat deel geeft aan er ook totaal geen behoefte aan te hebben.

Natuurlijk zijn er digitale systemen die wel populair zijn. Dat blijken vooral systemen te zijn die voor extra gemak zorgen. Zo scoort de virtuele binnenspiegel, dus een exemplaar met een display erin, hoog in het onderzoek van J.D. Power en ook een scherm dat weergeeft wat er zich onder de auto afspeelt, scoort goed.

Uit het onderzoek van J.D. Power blijken meer interessante zaken. Zo zorgt uitgebreide uitleg van de autoverkoper over een systeem dat de klant uiteindelijk een positiever gevoel overhoudt aan een bepaald systeem, al blijkt het gros van de ondervraagden (71 procent) van een externe partij uitleg te krijgen. Autobezitters blijken ook niet bepaald gecharmeerd van gesture control, systemen die het mogelijk maken met vegen, draaien dan wel handenwapperen bijvoorbeeld het volume van het audiosysteem te regelen.

Genesis komt in de 'premiumklasse' als beste merk uit de bus. Systemen van Hyundai's luxedivisie scoren bij J.D. Power's zogenoemde Innovation Index een score van 634 van de 1.000 haalbare punten. Tesla scoort met 668 punten hoger, maar wordt apart vermeld omdat Tesla J.D. Power niet in alle Amerikaanse staten toestemming gaf onderzoek te doen. Na Genesis volgen Cadillac (551), Volvo (550), BMW (545) en Mercedes-Benz (523). Van de 'volumemerken' komt Hyundai met 519 punten als winnaar uit de bus, gevolgd door zustermerk Kia (510), Nissan, (502), Subaru (499) en GMC (498). In de algehele beoordeling houdt J.D. Power niet alleen rekening met hoe de gebruiker het systeem ervaart, maar ook of en in welke mate er technische problemen zijn geweest.

Let wel, dit onderzoek heeft geen betrekking op de Europese markt, maar geeft wel een interessant beeld van hoe consumenten de technologiestortvloed elders ervaren.

Lezersreacties (89) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.