We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Een combinatie van slechte resultaten in de afgelopen editie van de Dakar-rally en de economische recessie hebben de rallyafdeling van Mitsubishi de das omgedaan. Het merk stopt niet alleen met de Dakar-activiteiten, ook alle andere rallyactiviteiten worden per direct gestaakt.
De beslissing van Mitsubishi komt als een donderslag bij heldere hemel. Het merk presenteerde onlangs nog de Racing Lancer, een rallyversie van de nieuwe Lancer met een 3,0-liter turbodiesel aan boord. Het vermogen bedraagt 260 pk, het maximumkoppel 650 Nm.
Mitsubishi lijdt behoorlijk onder de recessie. Vorig jaar schroefde het merk de productie met 7,8 procent terug en ook voor dit jaar voorspelt de directie stagnerende verkopen. Onder andere bij ons eigen Nedcar heeft Mitsubishi werktijdverkorting aangevraagd.
Het vertrek van Mitsubishi is zonder meer een aderlating voor de rallysport. Het Japanse merk heeft 26 keer deelgenomen aan de Dakar-rally en daarbij twaalf overwinning geboekt. Zeven van die overwinningen waren zelfs opeenvolgend.
Ook buiten de Dakar-series was Mitsubishi extreem succesvol met auto's als de Lancer Evolution. In de jaren negentig won Tommi Mäkinen bijvoorbeeld vier WRC-titels op rij met een door Ralliart geprepareerde rallyauto. Bij minder prestigieuze evenementen rijden de Lancer Evo's van privérijders eveneens in de voorhoede mee.