Met deze leuke Seat Ibiza begon het Cupra-feest - Liefhebber gezocht
Met 2.0 16V van Golf GTI
Cupra is hard op weg een grotere naam te worden dan Seat. Op deze snelle Seat Ibiza debuteerde de naam die staat voor 'cupracing' als uitvoering. Heter dan dit kon je de Seat Ibiza in 1996 niet krijgen en de auto kreeg de 150 pk sterke 2.0 zestienklepper van de Volkswagen Golf GTI. Best bijzonder, want de Volkswagen Polo kon die motor uit de grotere broer op zijn buik schrijven. Met deze occasion heb je best iets leuks en bijzonders te pakken.
Deze Ibiza GTI 2.0 16V Cupra, zoals de uitvoering destijds heette, komt uit 1997 en staat op een origineel Nederlands kenteken. De Cupra heeft een uitstapje gemaakt naar onze zuiderburen, maar na terugkeer in ons land kreeg hij weer zijn originele kenteken terug. Er staat nog geen 150.000 kilometer op de witte klok. Witte wijzerplaten waren helemaal hip in de jaren negentig en dat zat dan ook standaard op de snelle Ibiza. Ook van bonte kleurtjes in het interieur was het publiek in de dagen gecharmeerd. De bekleding van de kuipstoelen doet wel erg actiemodellerig aan, en doet misschien denken aan de oude tuinstoelen van je oma, maar je moet deze auto gewoon in zijn tijd plaatsen. Dan ga je hem alleen maar waarderen. Zoals die witte wielen er ook zo goed bij passen. Op twee dingen na, is dit gewoon de Ibiza Cupra zoals die in de brochure stond. Wat is er dan anders: de verlagingsset en de einddemper. Dat vermeldt de aanbieder van deze occasion dan ook keurig. Zoals we ook lezen over wat gebruikssporen.
De eerste Ibiza die onder Volkswagen-bewind in Spanje tot stand kwam, is tekenend voor de ambitieuze plannen die moeder Volkswagen met het Spaanse merk heeft. De eerste Ibiza (je weet wel, die hoekige met 'system-Porsche-stickers' op de achterruit) was een product waarmee Seat al meer afstand nam van Fiat, de tweede Ibiza was onderhuids al een gloednieuwe Volkswagen Polo. Dat was in 1993, de Polo kwam pas een jaar later. Seat moest het sportieve Zuid-Europese merk van Volkswagen worden, en zodoende mocht de Ibiza het zelfs doen met Golf-motoren. Er kwamen al snel een GTI en een GTI 16V, de eerste was een 2.0 achtklepper met 115 pk (Golf 3 GTI), de tweede een 1.8 16V (Golf 2 GTI). Bij de eerste facelift hingen ze zelfs de 2.0 16V uit de Golf 3 GTI 16V in de Ibiza. En dat werd dus de eerste Seat met Cupra-opschrift.
De 2.0 16-klepper weet wel raad met de Ibiza. Van 0 naar 100 km/h sprinten kan in 8,3 seconden. Da's voor die tijd gewoon vlot zat. Een Golf GTI 16V met dezelfde motor had een paar tienden van een seconde meer nodig. En laten we daar nou net ook een exemplaar van te koop zien staan! Die is vier jaar ouder dan deze Ibiza Cupra, en kost bijna €1.500 meer. Niet dat €8.500 euro een koopje is voor een 28 jaar oude hete hatchback, maar het verhaal achter de Cupra is natuurlijk specialer dan dat van de Golf 3 GTI 16V. Die is wat minder druistig, komt uit een klasse hoger en is ook wat ouder.
De Cupra staat in Putten, de Golf in Kapelle, in Zeeland. Best ver uit elkaar, maar het is natuurlijk de moeite waard om ze allebei even kort na elkaar te rijden.
Signalement
Merk | Seat |
---|---|
Model | Ibiza 2.0i 16V GTi Cupra |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 18.149 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.984 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 180 Nm bij 4.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.853 mm / 1.640 mm / 1.409 mm |
Wielbasis | 2.443 mm |
Massa leeg | 1.075 kg |
Laadvermogen | 485 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.100 kg / 500 kg |
Banden | 195/45R16Prijzen |
Topsnelheid | 216 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,3 s |
Brandstofverbruik | 8,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 201 g/km |