Met de camper op de ferry

Trossen los!

AutoWeek Campers 2018
AutoWeek Campers 2018
AutoWeek Campers 2018

Je leest het in AutoWeek Campers 2018

Wie met zijn camper de buik van een veerboot in rijdt, komt ontspannen aan op zijn vakantiebestemming. Hier lees je alles over de populairste routes, tips om te besparen en alles wat je moet weten voordat je tijdens je vakantie het ruime sop kiest.

Met je eigen camper reizen over water biedt niet alleen nieuwe mogelijkheden, maar bespaart je ook tijd en kopzorgen. Dankzij een netwerk van meer dan duizend veerdiensten in heel Europa kun je als toerist ook met je camper nieuwe bestemmingen ontdekken. Soms kun je dankzij een veerboot eveneens je route over land flink verkorten, terwijl je aan dek een frisse neus haalt. En als de reis het doel blijft, wat is er dan mooier om er een avontuur op zee aan toe te voegen? In plaats van kilometervreten over saai asfalt ben je direct in de vakantiestemming als je aan boord bent. Nog een voordeel: behalve je gezin mogen ook je hond en kat mee.

Vanuit de belangrijkste Duitse havens, zo- als Kiel, Rostock, Travemünde en Sazznits, varen zeven rederijen over de Oostzee richting Scandinavië en de Baltische staten. Het netwerk reikt zelfs tot de kust van Rusland. Op de Noordzee is het nog drukker. Vanuit zo’n 120 havens zorgen meerdere internationale rederijen voor een verbinding tussen het Europese vasteland en Groot-Brittannië, Ierland en IJsland. De Middellandse Zee wordt bevaren door nog eens 100 veerdiensten, die zich hoofdzakelijk richten ophet toerisme in Spanje en Griekenland. Op die manier kun je met een veerboot naar de Canarische Eilanden, de Balearen en de Griekse eilanden in de Egeïsche Zee. De rederijen verzorgen ook diensten tussen de eilanden onderling.

Favoriete vakantiebestemmingen zijn nog altijd Griekenland, Corsica, Schotland en Scandinavië. Veel belangstelling is er sinds dit jaar ook voor de Baltische staten, met name voor Estland. Deze noordelijkste van de drie Baltische staten is over de weg wat lastiger bereikbaar. Met een veerdienst gaat het veel makkelijker. Vanuit Travemünde vaar je in 29 uur naar Helsinki. Eenmaal daar is het nog maar twee uurtjes rijden naar Tallinn. Vanuit Duitsland is er wel een directe verbinding met de buurlanden Letland en Litouwen. Wil je naar Ierland, dan kun je het beste vertrekken vanuit het Franse Cherbourg. Vanuit Nederland is dat grofweg 750 kilometer rijden. Hull, in het noorden van Engeland, is goed bereikbaar vanuit ons eigen Rotterdam. Er zijn ook routes waar je met je camper een flink stuk kunt afsnijden wanneer je een veerboot neemt. Voorbeelden zijn de routes Venetië-Patras, Genua- Barcelona en Kiel-Oslo. Voor iedereen die het wat verder weg zoekt, gaan er vanuit havens aan de Zwarte Zee ook veerdiensten naar Noord-Afrika.

BOEKEN

Ook op zee zijn er meer wegen die naar Rome leiden. Informatie kun je overal vandaan halen, van vergelijkingssites (zie kader verderop) tot het reisbureau, gespecialiseerde agentschappen, de ANWB en websites van de rederijen. Er is niet één platform aan te wijzen waar je de goedkoopste overtocht boekt. Een goede tip is om eerst te kijken welke veerdiensten er op jouw route varen. Vervolgens kijk je op de site van de desbetreffende rederij naar de beschikbaarheid en de tarieven, om deze informatie nog eens te vergelijken met het aanbod van een reisbureau of een online portal. Wil je aan boord in je camper kamperen, meld dit dan vooraf telefonisch of per e-mail. Bij ingewikkelder boekingen hebben reisbureaus met hun service duidelijk een streepje voor. Meestal krijg je bij je boeking een bevestiging, die je in de haven kunt inwisselen voor het felbegeerde ticket. Varen op de bonnefooi is niet aan te raden. Je kunt het erop wagen om je overtocht in de haven te boeken, maar de prijs en het risico zijn hoog. Zelfs op routes waar de veerboten in een hoge frequentie varen, kun je te maken krijgen met uren- of zelfs dagenlange wachttijden. Dat kan gebeuren tijdens de weekeinden in de vakantieperiode, maar soms gebeurt het ook omdat je een camper bij je hebt.

Rederijen zijn over het algemeen wel goed voorbereid op campers. Voor vakantiegangers is het zaak om op tijd naar de haven te rijden en eenmaal daar krijg je je boarding pass. Vervolgens rijd je met je camper de buik van het schip in. Volg de aanwijzingen van het personeel en denk er na het parkeren om dat je de handrem aantrekt, de eerste versnelling inschakelt en de buitenspiegels inklapt. Gasflessen moeten altijd afgesloten zijn. Op zee is het uit veiligheidsoogpunt verboden om in je camper te verblijven. De enige uitzonderingen zijn heel korte overtochten en veerdiensten waar je mag kamperen aan boord (zie het kader op pagina 65). Veel rederijen zien overigens niet heel streng toe op naleving van het verbod. Diefstal komt zelden voor, maar laat desondanks geen waardevolle voorwerpen achter in je camper en sluit ramen en portieren. Krassen en andere schades moet je direct rapporteren. Vaak kun je je camper tegen een geringe vergoeding aansluiten op de stroomvoorziening van het schip. Zo kun je bijvoorbeeld de koelkast ingeschakeld houden, zodat de meegenomen boodschappen van thuis vers blijven.

WAT IS GOEDKOPER: OVER ZEE OF LAND?

Een veerboot is bijna altijd sneller en in elk geval een meer ontspannen manier van reizen. Is de veerdienst echter ook goedkoper als je kunt kiezen hoe je op je vakantiebestemming komt? Het scheelt niet veel. Op alle onderzochte routes was de veerdienst net wat duurder dan rijden over de weg. Wil je een echt eerlijke afweging maken, dan moet je, behalve brandstofkosten, ook zaken als tol, slijtage, extra overnachtingen en de langere reistijd meerekenen. Dan kan het prijsverschil nog wel meevallen. De prijs voor de overtochtwordt bepaald door vraag en aanbod. De rederijen willen echter ook buiten het hoogseizoen hun schepen graag zo vol mogelijk hebben. Als je flexibel bent en buiten het hoogseizoen op vakantie kunt, ontloop je alvast de hoogste tarieven.

Verder betekent vroeg boeken vaak ook een aanzienlijk goedkopere overtocht. Ben je als vakantieganger laat met boeken, dan loop je zelfs de kans dat je niet eens aan boord komt. Het voordeligst is om de heenen terugvaart tegelijkertijd en bij dezelfde rederij te boeken. Leden van de ANWB en de NKC (Nederlandse Kampeerauto Club) krijgen vaak korting voor overtochten per veerboot. Afhankelijk van je bestemming kan die oplopen tot wel 25 procent. Overtochten overdag zijn meestal goedkoper dan de vaker geboekte nachtvaarten. Ook loont het soms om een dakkoffer of fietsdrager tijdelijk te demonteren. Een paar centimeter verschil betekent soms net een goedkopere prijscategorie. Echt spaarzame types checken voor elke grensovergang de brandstofprijzen, om vervolgens in het goedkoopste land voor een paar euro minder de tank vol te gooien.

CAMPER, CABINE OF DEKPASSAGIER?

Tijdens de overtocht is het niet toegestaan om in je camper te verblijven. De enige uitzondering: kamperen aan boord (zie volgende pagina). Bij veerdiensten op de Noord- en de Oostzee is een hut tijdens nachtelijke overtochten meestal verplicht. Dan hoef je dus niet de hele nacht in de bioscoop, de disco of op het dek door te brengen. De goedkoopste keuze is een hut zonder ramen, maar je kunt ook kiezen voor een hut met uitzicht of zelfs een luxesuite. Op de Middellandse Zee kun je de overtocht meestal ook maken zonder een slaapplaats te boeken. Een goed toevluchtsoord in dat geval is het dek (bij goed weer), een lounge of het restaurant. Wil je wel kunnen uitrusten en heb je geen zin in een benauwde hut? Dan is een goedkope ligstoel op het dek misschien de beste oplossing. Huisdieren mogen mee op het schip, mits je dit bij de boeking hebt aangegeven. Voor dieren is kamperen aan boord een uitkomst, want dan mogen ze gewoon in de auto blijven. Bij normale overtochten kun je meestal een cabine voor je huisdier boeken, waar je hond, kat, hamster of cavia aangenaam kan verblijven. De laatste mogelijkheid is een dierenbox op het autodek. Die zijn er in verschillende grootten en kosten rond € 25 voor een enkele reis. Onder begeleiding van een crewlid kun je je huisdier voeren. Daarvoor zijn aangewezen plekken op het dek. Viervoeters zijn niet welkom in het restaurant en andere ontspanningsruimtes. Denk aan de voorschriften in het land van bestemming en boek tijdig een onderkomen voor je huisdier!

EEN VOL PROGRAMMA OP VOLLE ZEE

Aan boord hoef je je niet te vervelen. Afhankelijk van de grootte van de veerboot zijn er, behalve een restaurant en zitgedeeltes, vaak ook één of meerdere cafés en barretjes. De grotere ‘cruise’-ferry’s bieden vaak ook nog een casino, bioscoop, sauna of discotheek. Of je gaat op zoek naar de speelhal met videogames om de tijd te doden. Steeds vaker zijn er ook speelruimtes voor kinderen aan boord, compleet met ballenbak en bouwblokken. Duty-freeshops zijn eigenlijk niet meer van deze tijd. Die vind je alleen nog op routes naar landen die geen deel uitmaken van de Europese Unie, zoals Noorwegen. Met je camper reizen over zee heeft verschillende voordelen: het brengt nieuwe bestemmingen binnen bereik en het duurt meestal korter. Daarbij krijg je een extra reiservaring en ook nog eens frisse zeelucht. Een zonsondergang op zee geeft meer ontspanning dan een overbevolkte snelweg. Bij vroeg boeken is een veerdienst zelfs in het hoofdseizoen goed betaalbaar. Het enige nadeel: je legt je vakantie lang van tevoren vast.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.