Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Mercedes wil niet aan nieuw koelmiddel

32
Mercedes wil niet aan nieuw koelmiddel
  • Cornelis Kit
  • Nieuws
11 juli 2013 om 16:05
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Omdat het zou bijdragen aan een versneld broeikaseffect heeft de Europese Commissie het airco-koelmiddel R134a in de ban gedaan. Een alternatief is er al, maar is volgens Mercedes-Benz te gevaarlijk om toe te passen.

Bij nieuwe modellen die na 1 januari 2011 zijn gehomologeerd mag het voorheen gebruikelijke koelmiddel R134a niet meer toegepast worden, voor oudere modellen moet het uiterlijk pas in 2020 over en uit zijn. Er zijn verschillende alternatieve vloeistoffen, maar die kunnen niet zonder aanpassingen in bestaande aircosystemen. Een alternatief waarbij de airco-installatie het minst hoeft te worden aangepast is een vloeistof die luistert naar de naam R1234yf, dit middel moet de nieuwe wereldwijde standaard worden.

Uit onderzoek van Daimler blijkt echter dat R1234yf na grondige tests (onder andere botsproeven waarbij lekkende vloeistof op het hete uitlaatspruitstuk loopt) brandgevaarlijk is, daarom wil men bij Mercedes-Benz dit nieuwe middel niet gebruiken. Een alternatief is R774 waar Volkswagen voor gekozen lijkt te hebben, maar dat vraagt nog veel meer aanpassingen aan het aircosysteem en is door de rest van de branche ook niet als standaard geaccepteerd.

Om het gebruik van het oude R134a te kunnen rekken tot er een goed alternatief is heeft Mercedes-Benz een juridische truc uit de hoge hoed getoverd: de nieuwe S (W222) is bij de typegoedkeuring niet aangeboden als een compleet nieuwe auto, maar als een doorontwikkeling van het oude model (de W221), zeg maar een uitgebreide facelift. Op grond van het gebruik van het oude platform als basis voor de nieuwe hoopt Mercedes er dus mee weg te komen om nog wel R134a te mogen gebruiken. Het aircosysteem van de nieuwe S is wel al geschikt gemaakt voor zowel het oude R134a als het nieuwe R1234yf.

Overigens heeft Frankrijk onlangs de verkoop verboden van de nieuwe A-, B- en SL-klasse. Voor die auto's, alle drie als nieuwe modellen gehomologeerd, heeft Mercedes in Duitsland namelijk toestemming gekregen om ze met het oude R134a af te vullen en dat gebeurt dus ook. Op basis van die Duitse toestemming moeten ze in heel Europa verkocht kunnen worden, de Fransen denken daar anders over. Hoe de Fransen tegen de homologatie van de S-klasse aankijken is nog niet bekend.

Lezersreacties (32) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto
PREMIUM
Opel Mokka vs. Opel Mokka-e - Dubbeltest

Opel Mokka vs. Opel Mokka-e - Dubbeltest

Nog voordat je de mogelijkheid hebt om je überhaupt druk maken om de actieradius van de elektrische...

Lees meer

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden