‘Mercedes wil LFP-batterijen voor instap-EV’s’

Tesla ook meer LFP

Mercedes-Benz EQA 250

Mercedes-Benz zou van plan zijn om zogenaamde LFP-batterijen te gaan gebruiken voor de meest betaalbare elektrische modellen. Deze accusoort zou vanaf 2024 worden toegepast in auto’s als de EQA en EQB.

LFP-accu’s, ofwel lithium-ijzer-fosfaat-accu’s, zouden de auto’s waarin ze worden toegepast goedkoper kunnen maken. Juist bij de minder dure modellen is dat voor Mercedes belangrijker dan de prestaties, meldt CEO Ola Källenius tegenover Bloomberg. Die prestaties zouden wat onder de toepassing van LFP-batterijen kunnen lijden, maar dat is volgens Mercedes voor een deel van de klanten een prima ruil met een vriendelijker prijskaartje.

De LFP-accu’s bevatten geen nikkel en kobalt en dat zijn nu juist de ingrediënten die schaars en dus duur zijn. Ze hebben een wat lagere energiedichtheid, maar ook voordelen. Zo kunnen ze meer laadcycli aan en gaan ze dus in theorie langer mee. Tesla gebruikt al LFP-accu’s voor de in China gebouwde Model 3 Standard Range Plus, die ook in Europa wordt geleverd. Het merk is echter van plan om deze accusamenstelling wereldwijd voor Standard Range (Plus)-modellen te gaan gebruiken, dus ook in de VS.

Bij Mercedes zou de LFP-accu vanaf 2024 worden toegepast, bij auto's in de klasse van de relatief compacte EQA en EQB.

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz

Lease'm
Mercedes-Benz EQA 250+ Business Solution
€ 705
 

Lezersreacties (47)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.