Mercedes werkt aan nieuwe generatie bio-brandstof
Mercedes-Benz werkt samen met chemieconcerns Clariant en Haltermann aan de tweede generatie bio-ethanol. Auto's moeten uiteindelijk kunnen rijden op het nieuwe sunliquid20, een brandstof die bestaat uit super-benzine met 20 procent cellulose-ethanol.
Het bijzondere van dit laatste goedje, is het gegeven dat het wordt verkregen uit landbouwafval. De komende 12 maanden gaat Mercedes-Benz rijden met een testvloot. Tanken zal gebeuren bij een speciaal voor dit doeleinde gebouwd station op het fabrieksterrein in Stuttgart-Untertürkheim.
Het feit dat cellulose-ethanol wordt vervaardigd uit landbouwafval, bijvoorbeeld tarwestro, zorgt er voor dat het geen bedreiding vormt voor de voedsel- en voedingsmiddelenproductie. Mercedes-Benz verwacht dat cellulose-ethanol in ongeveer een vierde van de voor 2020 verwachte Europese brandstofbehoefte kan voorzien. Dit betekent grofweg: 25 procent minder ruwe olie in 2020, en dat is een goede ontwikkeling te noemen.