Mercedes werkt aan nieuwe generatie bio-brandstof

Mercedes onderzoek
Mercedes-Benz is in z'n laboratoria druk in de weer met de ontwikkeling van de tweede generatie bio-ethanol brandstof.

Mercedes-Benz werkt samen met chemieconcerns Clariant en Haltermann aan de tweede generatie bio-ethanol. Auto's moeten uiteindelijk kunnen rijden op het nieuwe sunliquid20, een brandstof die bestaat uit super-benzine met 20 procent cellulose-ethanol.

Het bijzondere van dit laatste goedje, is het gegeven dat het wordt verkregen uit landbouwafval. De komende 12 maanden gaat Mercedes-Benz rijden met een testvloot. Tanken zal gebeuren bij een speciaal voor dit doeleinde gebouwd station op het fabrieksterrein in Stuttgart-Untertürkheim.

Het feit dat cellulose-ethanol wordt vervaardigd uit landbouwafval, bijvoorbeeld tarwestro, zorgt er voor dat het geen bedreiding vormt voor de voedsel- en voedingsmiddelenproductie. Mercedes-Benz verwacht dat cellulose-ethanol in ongeveer een vierde van de voor 2020 verwachte Europese brandstofbehoefte kan voorzien. Dit betekent grofweg: 25 procent minder ruwe olie in 2020, en dat is een goede ontwikkeling te noemen.

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz

Lease'm
Mercedes-Benz EQA 250+ Business Solution
€ 705
 

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.