AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Mercedes W123 recordpoging - AutoWeek on Tour

31 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 

Lezersreacties (31)

Reageren
Sub-reacties inklappen
brinkie
brinkie
  • 1
Ongeveer 2,7 miljoen van gebouwd, 323 zijn er geteld op de recordpoging, dus 0,012% van de gebouwde W123. Leuk resultaat. De meeste slechte W123 zullen wel op de sloop zijn beland of naar het buitenland zijn gegaan, ik zie ze nauwelijks meer in het straatbeeld, zeker de diesels niet meer sinds er weer belasting moet worden betaald totdat ze 40 jaar oud zijn.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Wat een geweldig leuk evenement met een iconische auto. Duits gaat Marc beter af dan Engels.
Henk 2015
Henk 2015
  • 0
Deze auto's rijden nog massaal en origineel rond in Afrika en veel Arabische landen.
Muppett
Muppett
  • 2
In de tijd dat type-aanduidingen tenminste nog logisch waren. Iconische auto, leuk om er zoveel bijelkaar te zien!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Vroeger was deze Mercedes nog betaalbaar voor de gewone man. Nu rijdt enkel nog een directeur met een E-klasse.
EdeG83
EdeG83
  • 1
Ga naar een willekeurige stad in Noord Afrika en je kunt wereldrecord eenvoudig verdubbelen.
Daar staan er alleen al een stuk of 500 op de taxistandplaats...
Anoniem
Anoniem
  • 2
Onverwoestbaar.

Mercedes en Volvo sowieso op dat vlak een goede naam.

http://files2.fd.nl/infographics/NIB-volvo.png
Anoniem
Anoniem
  • 4
Ja onverwoestbaar , 1 tot 1.5 miljoen km is geen uitzondering , de kwalitatief beste auto ooit gemaakt , naar verluid. We hebben ooit geprobeerd er 1 al rijdend te slopen . Niet gelukt .
ScaniaV8fan
ScaniaV8fan
  • 0
Mijn eerste ervaring met dit type Mercedes was in de jaren 80 in Spanje waar ik als klein jongetje mee reed met vrienden van mijn ouders die zo'n auto hadden machtig gevoel was dat in die tijd, sinds die tijd ben ik Mercedes-fan, blijf het een stoere auto vinden.
Dikke Diesel
Dikke Diesel
  • 0
Supergaaf om er zoveel bij elkaar te zien! waarschijnlijk de enige en laatste keer hier in NL. Opvallend veel Duitse exemplaren natuurlijk. Maar vroeger betaalbaar voor de gewone man??? dacht het niet, Mercedessen waren in de jaren 60-70-80 en 90 redelijk bijzonder/schaars in de straten. Juist tegenwoordig is er in iedere straat wel een Tonnie met een Benz op de oprit....ouder of nieuw.

Mensen hebben sinds de jaren 90 echt veel meer te besteden gekregen dan de decennia ervoor, meer occasions bijgekomen en dus meer betaalbare wagens van een paar jaar oud tot je beschikking. Oh ja over de E-klasse gesproken; Don en Ad rijden waarschijnlijk CL/SL achtige type Mercedessen, CEO van een groot productiebedrijf hoogstwaarschijnlijk in een S-klasse.......technisch gezien beide directeuren

De aard van hun werk tja daar kun je het over hebben...

Overigens gewoon stiekem met een W124 dat veld op rijden daar in Balken........weet ik veel waar.

Tabee
Anoniem
Anoniem
  • 0
Leuk filmpje en leuk dat het record gehaald is, maar ik heb helemaal niks met de W123 wat een vreselijk saaie auto.
Anoniem
Anoniem
  • 3
De luchtkwaliteit in Balkbrug heeft tijdelijk de dagelijkse waarden van een willekeurige straat in de zwaar vervuilde stad Utrecht. Los daarvan is het een leuke happening. De opvolger W124 spreekt mij meer aan als de ultieme Benz.
J M 1
J M 1
  • 2
Auto's gemaakt door ingenieurs, en niet door de marketing afdeling.

Dat maakte deze auto vanaf dag 1 tot een blijvertje. En mogen we dankbaar zijn voor de briljante ontwerpen van Paul Braq en Bruno Sacco, die de ergonomische proporties tot een esthetisch aangename en tijdloze verschijning maakten.

Die verbruiksvraag is trouwens best leuk, te weten dat Mercedes met de 300SL al in 1955 een direct ingespoten benzine motor had (met een vrij hoog rendement!), maar dat hoofdzakelijk de brandstofkwaliteit in het algemeen, van destijds een oorzaak was waarom ze de directe injectie gedropt hebben door vervuiling van de injectoren.

De variantie in brandstofkwaltieit was simpelweg te groot tussen landen om een voor de tijd zeer precies systeem betrouwbaar te krijgen in de praktijk.

Daarom besloten de ingenieurs om vermogen en zuinigheid terug te schroeven, zodat elke motor op elke plek ter wereld gelijke prestaties kon leveren, een filosofie die ze tot eind 80 volgehouden hebben.
reneole
reneole
  • 0
@Lada Nivan

Ff voor de duidelijkheid, Utrecht heeft 11 meetpunten m.b.t.fijnstof.
De laatste metingen geven aan dat ze allemaal onder de Europese norm van 40 ug/m3 zitten.
Ik weet niet waarom je zo dom loopt te lullen? ??
Anoniem
Anoniem
  • 0
Machtig mooi! Leuk evenement en ook een mooi videoverslag, al vond het enige tijd geleden plaats.

@J-M: Interessante informatie over die directe injectie motoren, wist ik nog niet.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Fantastisch robuuste wagen, met een mooi classic profiel. Heb er in het begin van de tachtiger jaren van kunnen genieten, en nooit problemen met gehad. Het was de W 123 / 240D, onverslijtbaar, wel een beetje roestgevoelig, maar welke wagen was dat toen niet. Volgens mij nog steeds een van de mooiste modellen in de E klasse. Denk er nog steeds met veel genoegen aan terug. Zijn nu meer dan 35 jaar later, en rijd nog steeds met de ster, als echte Mercedes fan.
phaos
phaos
  • 3
Was erbij. Een prachtig evenement. Indrukwekkende hoeveelheid W123 in over het algemeen mooie conditie. Deelnemers zelfs uit Portugal. Exemplaren met minder dan 100.000 km tot meer dan een miljoen. Zelfs exemplaren die nog in bezit zijn van eerste eigenaar, chapeau!
ak2
ak2
  • 1
Zeer indrukwekkend record, de W123 is natuurlijk een zeer belangrijke en oer solide Mercedes.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Wat een ontzettend leuk filmpje. Een vriend van mij is helemaal weg van deze auto's en heeft me op het youngtimerevenement van het vorige filmpje aangestoken met het Mercedesvirus, dus ik had hier wel bij willen zijn.
Anoniem
Anoniem
  • 3
@ Reneole: ik lul niet dom.

Ik woon aan de Beneluxlaan en balkon en kozijnen zijn dagelijks zwart van de troep in de lucht.
Vrienden in de wijk Voordorp wonen met stip op de vuilste plek van het land.

Utrecht is qua luchtkwaliteit een zwaar vervuilde stad. Cijfers worden schrikbarend gemanipuleerd.

Ik lul niet dom. Nooit. Onthoud dat !!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Een W123 en W24 t/m/ Mopf 1 waren de allerlaatste echte Mercedessen. Toch is voor mij een Strich 8 de ultieme middenklasser Mercedes (1968 t/m 1976) het liefste een vroege uit 1968 - 1971 van voor de facelift.
Anoniem
Anoniem
  • 0
W24 moet natuurlijk zijn: W124
Rover 3500 Vitesse
Rover 3500 Vitesse
  • 0
Enkele jaren jaren terug (voordat het onterecht belastingvrij rijden werd aangepakt) leek er elke dag zo'n record poging te zijn in rdam.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Met Wemoed naar mijn oude W123 240d en 200 heb ik naar dit filmpje gekeken. beide wagens 8 jaar in mijn bezit gehad, en heerlijk mee rond gereden.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Mooie auto. Helaas 4 cyl dus ik haak af.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Mooie auto. Helaas 4 cyl dus ik haak af. Een sportwagen en 4 cyl. Bah
Wout2b
Wout2b
  • 0
Mooi initiatief!
Wat een legendarisch model... Hier eerder een zeldzaamheid geworden; in Afrika genieten ze er nog dagelijks van. Niet stuk te krijgen.