Mercedes F 400 Carving concept in T

Mercedes F 400 Carving concept in T
Het eerste belangrijke nieuws van de Tokyo Motor Show, die op 25 oktober van start gaat, komt van DaimlerChrysler. Van de F400 Carving zijn hier al de eerste plaatjes en gegevens.

Het eerste belangrijke nieuws van de Tokyo Motor Show, die op 25 oktober van start gaat, komt van DaimlerChrysler. Van de F400 Carving zijn hier al de eerste plaatjes en gegevens.

DaimlerChrysler heeft de eerste beelden vrijgegeven van een studiemodel dat op de autotentoonstelling in Tokyo zijn wereldpremière beleeft. Het is de F 400 Carving, een tweezitter die vooral is gebouwd om nieuwe veiligheidssystemen te onderzoeken.
De F 400 Carving is uitgerust met een aantal geavanceerde systemen, die we in de auto van overmorgen kunnen verwachten.
Het belangrijkste is een compleet nieuw systeem, waarbij het camber van de buitenste wielen, afhankelijk van de rij-omstandigheden tot 20 graden kan variëren. In combinatie met nieuw ontwikkelde banden kunnen daardoor 30 % hogere zijdelingse krachten worden verwerkt dan bij een conventionele wielophanging met een vaste camberinstelling en gewone banden. Zo levert het systeem dus een actieve bijdrage aan de veiligheid. Dank zij deze actieve camberverstelling is de maximale dwarskracht van de F 400 Carving 1,28 g, waarmee de waarden van de huidige sportwagens met zo'n 28 procent wordt overtroffen.
De toepassing van het systeem opende ook de weg voor een nieuw bandenconcept met asymmetrische loopvlakken, waarbij het loopvlak aan de binnenkant licht is afgerond en waarvan het profiel en de rubbersamenstelling speciaal is afgestemd op hoge bochtsnelheid en bandenbreed contact met de rijbaan tijdens rechtuit rijden.
Skiërs kennen trouwens de naam Carving wel van de moderne ski's, die in de snelle bochten met deze techniek als het ware door de sneeuw snijden.
DaimlerChrysler-technici gebruiken het laboratorium op wielen om de verdere mogelijkheden van het systeem te onderzoeken. Want naast hogere bochtstabiliteit levert de technologie ook in noodsituaties een positieve bijdrage aan de veiligheid. Zo wordt het stabiliteitsprogramma ESP verder ondersteund en wordt de remweg tijdens een noodstop vanaf 100 km/h zo'n vijf meter korter.

De F 400 Carving is verder nog uitgerust met een nieuw, elektronisch besturingssysteem, dat zonder mechanishe onderdelen werkt. Sensoren registeren de stuurbewegingen van de bestuurder en 'delen die mee' aan twee microcomputers, die een elektrisch aangedreven stuurhuis bedienen.
Ook is de F 400 Carving de eerste auto van het concern, waarin DC-ingenieurs actieve hydropneumatiek hebben toegepast, die zowel de vering als de demping van de auto bliksemsnel aan elke rij-omstandigheid aanpast.
(Henny Hemmes)

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz

Lease'm
Mercedes-Benz EQA 250+ Business Solution
€ 705
 

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.