Mercedes E-klasse debuteert in Brus
Tot veler verrassing vond de wereldpremière van de nieuwe Mercedes-Benz E-klasse niet plaats in Detroit, maar staat hij vanaf vandaag op het Salon van Brussel.
Tekst Henny Hemmes
De huidige Mercedes E-klasse is niet alleen de bestverkochte sedan in de hogere middenklasse, maar bovendien uiterst succesvol in de Verenigde Staten. Daarom verbaasde het ons dat hij niet naar de North American International Auto Show in Detroit zou gaan. Achteraf gezien een goede beslissing, want DaimlerChrysler had daar al een groot aantal aandachttrekkers en de nieuwe E-klasse zou daar zijn ondergesneeuwd door de berg nieuws.
Op het Salon van Brussel (van 17 t/m 27 januari) is de nieuwe Benz ongetwijfeld de belangrijkste nieuwkomer.
De E-klasse werd in 1995 vernieuwd en hij was toen vooral spraakmakend vanwege de dubbele koplampen en de ronde vormen. Tussen zijn introductie en afgelopen november zijn er meer dan 1,5 miljoen E's verkocht. Leuk om te weten: 41 procent daarvan in de kleur brilliant silver.
Na 48 maanden ontwikkelingstijd komt de nieuwe E-klasse met een groot aantal technische vernieuwingen hogere standaards op het gebied van veiligheid. Nieuw is ook de carrosserie en al is die niet opvallend gewijzigd ten opzichte van zijn voorganger, hij is wel degelijk compleet veranderd; vloeiender gelijnd, eleganter. De koplampen met helder glas liggen platter en de achterruit ook. Vooral de achterkant is opvallend gewijzigd: hij vertoont meer familiegelijkenis met de C-klasse. Motorkap, voorste spatborden, kofferdeksel en de voorste en achterste module zijn van aluminium.
Mercedes rust de E-klasse uit met het elektrohydraulisch gestuurde remsysteem Sensotronic Brake Control (SBC) dat op de SL werd geïntroduceerd. Eveneens nieuw is het pneumatische veersysteem Airmatic DC (Dual Control) dat met behulp van micro-computertechniek gelijktijdig vering en demping regelt aan de hand van informatie van sensoren die de toestand van de weg, de rijstijl en de belading. De pneumatische vering wordt standaard op E 500 geleverd en is een optie voor alle andere modellen van de E-klasse.
Veiligheid eveneens verbeterd
De komst van de nieuwe E-klasse betekent eveneens een primeur voor de tweetraps gordelkrachtbegrenzer en nieuwe botssensoren. In combinatie met de adaptieve frontairbags moeten ze de inzittenden een nauwkeuriger op het verloop van het ongeval afgestemde bescherming bieden. Standaard in de E-klasse verder sidebags vóór en achter, windowbags, gordelspanners en een koprolsensor.
Er zijn om te beginnen drie benzinemotoren leverbaar: naast de 240 (177 pk) en de 320 (224 pk) komt de 500 V8 met 306 pk, die we kennen uit de S-klasse. De twee dieselvarianten zijn de 220 CDI (150 pk) en de 270 CDI - vijfcilinder met 177 pk. In de herfst komt de 320 CDI (197 pk), in maart 2003 de 400 CDI V8 met 260 pk. De 200 CDI is niet vergeten, maar het is nog niet bekend wanneer deze versie in Nederland zal verschijnen, in ieder geval ná september. De E 55 Kompressor wordt vlak vóór het eind van het jaar verwacht.
Het maximum koppel van de dieselmotoren steeg met acht procent. De E 270 CDI bereikt met 425 Nm een nieuwe top. De CDI-motoren behoren tot de tweede generatie met een reeks technische vernieuwingen. Zo heeft de viercilinder van de 220 CDI voor het eerst twee balansassen.
Binnenin de E-klasse treffen we standaard klimaatregeling en nieuwe stoelen.
De nieuwe E-klasse staat vanaf 14 maart in de Nederlandse showrooms.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz

Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz B-klasse 160 Ambition | Geen import | AMG Pakket | Hoge instap | Automaat
- 2018
- 113.009 km

Mercedes-Benz GLC 300e 4MATIC AMG Pano|Memory|Bur|360
- 2023
- 49.997 km

Mercedes-Benz G-klasse AMG 63 Brabus Look Schuifdak Designo Stoelvent. Sterrenhemel G63 AMG 7 persoons
- 2014
- 129.950 km