Mercedes-CEO wil open strijd zonder importheffingen met China

'De autowereld laat zich niet onderverdelen'

Ola Kallenius

Opvallend: Mercedes-CEO Ola Källenius roept op tot een open economisch speelveld zonder belemmeringen, dus ook niet voor Chinese automerken.

Källenius roept dat volgens Automotive News naar aanleiding van het bericht dat de Europese Unie een onderzoek start naar mogelijk oneerlijke concurrentie van Chinese merken met Europese autobouwers. Dat zou tot hogere importheffingen of andere beperkingen kunnen leiden, zoals er overigens ook heffingen van kracht zijn voor Europese auto’s die in China worden verkocht.

Dat lijkt goed nieuws voor Europese merken, maar met een innig verweven mondiale economie is niets zo simpel als het lijkt. Mercedes-CEO Ola Källenius roept volgens Bloomberg op tot een eerlijke strijd: “Open markten zorgen voor groei en creëren rijkdom. Houd de markt gewoon open en laat de verschillende partijen deze strijd onderling uitvechten.”

Helemaal zonder eigenbelang is dat natuurlijk niet, want China is voor Mercedes de grootste afzetmarkt en via Smart (50 procent Geely, 50 procent Mercedes) verkoopt het in feite ook Chinese auto’s in Europa. Toch is zijn oproep niet alleen voor Mercedes zelf van belang. Källenius wijst namelijk ook op de gevoeligheden van de toeleveranciersketen, die in en na de coronapandemie op pijnlijke wijze boven kwamen drijven.

Toeleveranciers komen bij vrijwel alle autobouwers overal vandaan, zeker ook uit China. De Zweedse Mercedes-topman licht toe: “Het is een complete illusie om te denken dat je de autowereld kunt onderverdelen in verschillende regio’s die niets met elkaar van doen hebben.”

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz

Lezersreacties (40)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.