AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Mercedes-Benz SL geperfectioneerd
10
Mercedes heeft de informatie over de nieuwe SL niet geheim kunnen houden. De afgelopen weken konden we er al van alles over melden. Nu is er de fabrieksinformatie over de gefacelifte SL.
Het nieuws over het motorenaanbod wisten we al. Mercedes-Benz gaat een 'instapmodel' leveren, de SL280 uitgerust met een 231pk sterke zescilinder. Daarmee zijn er samen met de 315pk sterke SL350 twee verschillende zespitters leverbaar. De krachtigste motoren in de SL zijn de 388pk sterke V8 in de SL500 en de V12 in de SL600, die het met zijn twee turbocompressoren tot 517pk schopt. Mercedes-Benz beweert dat alle motoren 0,4 liter minder verbruiken op 100km dan in de vorige SL generatie. Om het rijgedrag wat sportiever te maken, is het Dynamic Steering-systeem leverbaar. Dit optionele systeem is gebaseerd op de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging. Het is vergelijkbaar met het Active Front Steering systeem van BMW. Bij het inparkeren is bijvoorbeeld een kleine stuurbeweging voldoende om volledige stuuruitslag te krijgen. Op de snelweg moet het stuur veel verder gedraaid worden om tot verre stuuruitslag te komen. Hierdoor zou sportiever stuurgedrag mogelijk zijn.
Het standaard op de SL500 en de SL600 geleverde Active Body Control (ABC), vermindert de carrosseriebewegingen tijdens het rijden. Naast de bi-xenon koplampen, op alle uitvoering standaard, is er nu ook het optioneel leverbare Intelligent Light System. Dit systeem omvat vijf verschillende verlichtingsfuncties, speciaal aangepast aan de actuele omstandigheden. Het houdt rekening met de snelheid, bochten en mist.
Comfort
Voor wie tot ver in de winter open wil rijden, is de SL ook beschikbaar met het Airscarf-systeem. Dit systeem zorgt voor aangename temperaturen rond de nek, verspreid via de hoofdsteun. Dit was al eerder leverbaar in de SLK. In het nieuw vormgegeven dashboard zit standaard een
Cd/dvd-wisselaar, een tuner en een telefoon. Ook kunnen er SD-geheugenkaarten gelezen worden en is er een bluetooth-fuctie voor draadloos telefoneren. Als optie is het navigatiesysteem met Linguatronic – spraakbesturing leverbaar. Met het optionele 510 watt sterke Harmann Kardon geluidssysteem kan de SL worden omgetoverd in een concertzaal.
Prijzen
Ondertussen heeft Mercedes-Benz de prijzen van de nieuwe SL bekend gemaakt. Instapper SL280 is leverbaar vanaf 107.751 euro. De SL350 is met 117.544 euro iets goedkoper geworden. De SL500 en 600 zijn met respectievelijk 153.226 en 209.659 euro in prijs gestegen.
Zoals vermeld wordt de SL voor het eerst getoond in Genève in april volgt de première bij de Nederlandse Mercedes-Benz dealers.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Test: Mercedes-Maybach SL 680 – Ultieme luxe in de overdrive
20 jaar terug
Toen diesel nog de toekomst had: rijden met Mercedes SLK 320 CDI Triturbo en SL 400 CDI Biturbo
Nieuws
Ook power-plug-ins van Mercedes-AMG GT Coupé én SL zo'n €30.000 duurder
Nieuws
Mercedes-Maybach SL 680: extreem duur, maar niet de duurste ooit!
Nieuws