Mercedes-Benz C-klasse Estate is officieel!
Mercedes-Benz heeft de nieuwe, ruimtelijke versie van z'n nog verse C-klasse een sportieve vormgeving gegeven. Ten opzichte van z'n voorganger heeft hij een 8 centimeter langere wielbasis, bovendien is de gehele auto zo'n tien centimeter langer. Die ruimte komt, net als bij z'n sedan-broertje, vooral ten goede aan de achterpassagiers, die 4,5 centimeter meer ruimte hebben. Bovendien is de nieuweling 65 kilo lichter dan de uitgaande station.
Hét voordeel van een Estate vind je natuurlijk áchter de stoelen van de achterpassagiers. Hier vinden we een laadruimte van 490 liter, 5 liter meer dan z'n voorganger aanbood. Wie de achterbank neerklapt, heeft een bagageruimte van 1.510 liter tot z'n beschikking. De rugleuning kan elektrisch worden ontgrendeld, eenmaal platgelegd heeft de C-klasse Estate een volledig vlakke laadvloer. Wie het Easy Pack bestelt, kan de achterklep sluiten zonder hem aan te hoeven raken. Een soortgelijk systeem zagen we eerder bij Ford. Ook bij Mercedes werkt het namelijk door je voet onder de achterbumper te bewegen.
Uiteraard is de C-klasse Estate in dezelfde uitvoeringen te bestellen als de sedanversie. Opnieuw kun je kiezen uit een 'sportgrille' en een 'luxegrille' (Exclusive Line, mét ster op de neus). Het interieur kennen we natuurlijk uit z'n sedanbroertje.
Ook voor het motorenpallet kunnen we spieken bij de eerder gepresenteerde C-klasse. Benzine- en dieselversies, waaronder exemplaren met 20 procent bijtelling, staan op de lijst en ook de C 300 BlueTec Hybrid is gewoon als Estate te bestellen, die 3,8 l /100 km verbruikt (99 gram CO2 km/h). Een C 350 Hybrid met viercilinder benzinemotor zal binnenkort aantreden.
De nieuwe C-klasse Estate is vanaf 30 juni te bestellen, in september staat hij bij de Nederlandse dealers. Prijzen worden in een later stadium bekendgemaakt.