Mercedes-AMG C43 4Matic: 408 pk uit vier cilinders
Vaarwel 3.0 V6
Maak kennis met de eerste AMG-versie van de huidige generatie C-klasse. Dit is de Mercedes-AMG C43 4Matic, een auto die op een belangrijk punt afwijkt van zijn voorganger. De C43 ruilt zijn machtige geblazen zescilinder namelijk in voor een viercilinder.
De begin 2021 gepresenteerde huidige generatie C-klasse bewandelt een bekend designpad, maar slaat een totaal andere weg in als het gaat om de techniek van de AMG-versies. Het is namelijk definitief gedaan met de zes- en achtcilinders van achtereenvolgens de AMG 43- en 63-versies. De C63-varianten worden later dit jaar gepresenteerd, maar met de splinternieuwe C43 bewijst Mercedes-AMG dat het voet bij stuk houdt en inderdaad alleen viercilinders in de neus van zijn sportieve AMG-versies hangt.

Daar ligt hij: de heftige 2.0-viercilinder, die 408 pk sterk is.
De vorige C43 AMG had een 390 pk en 520 Nm sterke 3.0-zescilinder, een V6 die in de nieuwe C43 AMG plaatsmaakt voor een viercilinder turbomotor. Hoewel dat betekent dat je het met twee pitten minder moet doen, zit je ook in de nieuwe C43 AMG natuurlijk niet om vermogen verlegen. De eerste AMG-versie van de huidige C-klasse perst namelijk 408 pk en 500 Nm uit zijn tweeliter. Met dat hart raast de hitsige C-klasse in 4,6 seconden naar een snelheid van 100 km/h en daarmee is hij op de 0-100-sprint 0,1 tel rapper dan zijn voorganger. De topsnelheid van de altijd vierwielaangedreven C43's 4Matic ligt op 250 km/h. Tegen bijbetaling is de topsnelheid op te rekken naar 265 km/h.

Mercedes-AMG C43 4Matic Estate
Natuurlijk levert Mercedes-AMG de C43 4Matic niet alleen als vierdeurs sedan, maar ook als Estate. In de C43 Estate moet je genoegen nemen met een 0-100-sprint die 4,7 seconden in beslag neemt, al kunnen we ons niet voorstellen dat iemand van die 0,1 tel extra wakker ligt. Schakelen gaat in alle C43's met een AMG Speedshift 9G-automaat, een transmissie met dubbele koppeling en negen versnellingen. De 2.0 in deze twee C43's is in de basis dezelfde mild-hybride machine als die Mercedes-AMG in de neus van de SL 43 heeft gelepeld, een blok met elektronisch aangestuurde turbo's dat je ook in de CLA, A en GLA 45 vindt en dat zelfs door Lotus wordt gebruikt voor de Emira. Ook in de C43 zit een starter-generator die in staat is maximaal 14 pk aan het totaalpakket van 408 pk toe te voegen.

Mercedes-AMG C 43 4Matic Limousine en Estate
Via AMG Dynamic Select is de Mercedes-AMG C 43 4Matic in diverse rijmmodi te zetten. De keuze is met Slippery, Comfort, Sport, Sport+ en Individual dan ook reuze. De dames en heren in Affalterbach, waar de AMG-divisie is gehuisvest, geven de auto adaptieve dempers en een mee- en tegensturende achteras mee. Ook horen zaken als een aangepast uitlaatsysteem met kleppen en vier ronde eindstukken en extra potente AMG-remmerij bij het C43-feestje.

Mercedes-Benz C-klasse
Vanbuiten herken je de Mercedes-AMG's C43 aan de bekende AMG-grille met verticale spijlen, sportiever ogend AMG-bumperwerk en speciaal 18 tot 20 inch groot lichtmetaal. Meubilair met kunstleer, microvezel en rode stiksels is standaard, hetzelfde geldt voor een met geperforeerd leer afgewerkt sportstuur, zilverkleurige schakelflippers en zelfs een dashboard dat gedeeltelijk met kunstleer en rode stiksels is afgewerkt. Uiteraard geven ook speciale AMG-vloermatten en -sportpedalen acte de présence in het binnenste van de C43's.
Nederlandse prijzen zijn er nog niet.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz Cabrio 180 / C63 / Burmester / Nekverwarm.
- 2018
- 63.841 km

Mercedes-Benz C-klasse 180 Business Solution AMG | Panoramadak | Leder | Stoelverwarming | Cruise control | 360 Camera | Elektrische achterklep | Carplay | Burmester
- 2018
- 160.722 km

Mercedes-Benz C-klasse Estate 180 Prestige Avantgarde / AUTOMAAT / SUPER NETJES / DEALER ONDERHOUDEN
- 2013
- 212.035 km