Mazda: ‘We hadden nú een EV in Europa nodig’
Mazda verraste misschien wel vriend en vijand tijdens de onthulling van zijn volledig elektrische MX-30. Een hybride-aandrijflijn werd in zijn geheel overgeslagen en Mazda ging in een keer door naar een volwaardige EV. Mazda leg uit waarom!
Het merk ging volgens Martijn ten Brink, Sales & Customer Service Mazda Europe, een moeilijk jaar tegemoet. “De definitieve omschakeling naar WLTP en de dreiging van forse CO2-boetes maakt van 2020 een moeilijk jaar.” Mazda heeft echter niet de ruimte om zomaar wat te proberen volgens Ten Brink. Mazda moet ‘zeker zijn’ van zijn keuzes. “We kunnen niet zomaar zien of een auto aanslaat, mede omdat we in Europa dezelfde auto’s aanbieden als in Japan en Amerika.”
Waarom de MX-30 dan toch ‘zo uit de lucht kwam vallen’? Ten Brink: “We hebben nu een voertuig nodig met nul uitstoot om ons CO2-gemiddelde naar beneden te halen. Niet pas over een paar jaar.” Dat is dan ook de reden dat Mazda zijn eerst EV helemaal zelf ontwikkelde en niet wachtte op zijn nieuwe samenwerking met andere partners. “We zijn er zeker van dat onze nieuwe partnerschip in Japan mooie vruchten zal afwerpen, maar zo’n gedeelde ontwikkeling neemt altijd meer tijd in beslag.”
De 141 pk sterke MX-30 heeft een actieradius van 200 kilometer WLTP. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dit geen wereldschokkende range is anno 2020. Volgens Ten Brink is het een weloverwogen beslissing. “We doen al vijftien jaar onderzoek naar hoeveel kilometers onze auto’s rijden. Dit heeft ons gemotiveerd om niet te veel accu’s in de MX-30 te proppen. Het kost namelijk geld en energie om die te maken terwijl deze in 80 procent van de gevallen niet eens gebruikt worden.” De MX-30 is per direct te bestellen vanaf € 33.990. In het najaar verschijnen de eerste exemplaren in ons land. Later volgt zijn introductie in Japan en Amerika, maar dan verrassend genoeg met aandrijflijnen op fossiele brandstoffen.
Het hele interview met Martijn ten Brink stond in AutoWeek 5 van dit jaar en vind je hier.