Mazda: condensator voor herwinnen remenergie

Mazda Takeri
Geheel buiten de spotlights timmert Mazda aan de weg met slimme innovaties om auto's schoner en zuiniger te krijgen. De nieuwste is de i-Eloop, een systeem dat met behulp van een condensator remenergie herwint.

Mazda is de eerste autofabrikant die een condensator gebruikt bij het herwinnen van remenergie. Een condensator is in staat om tijdelijk grote hoeveelheden energie op te slaan. Vergeleken met een accu, die doorgaans bij zo'n systeem wordt gebruikt, kan een condensator zeer snel laden en ontladen en neemt de capaciteit nooit af. Mazda claimt dat dit systeem in stadsverkeer een verbruiksafname van tien procent betekent.

i-Eloop, een verbastering van Intelligent Enery Loop, werkt wanneer de auto afremt en genereert dan elektriciteit die wordt gebruikt voor zaken als de climate control, het audiosysteem en verschillende andere elektronica. Bij andere merken bestaan dergelijke systemen ook. Dan wordt echter gebruik gemaakt van een grote elektromotor en een speciale batterij.

Mazda kondigt aan dat het in 2012 het i-Eloop-systeem op verschillende modellen debuteert. De auto op de foto is de Takeri concept car. Dat is de voorbode van de Mazda 6, die aan het einde van 2012 voor het eerst wordt getoond. Dikke kans dat die i-Eloop aan boord heeft.

PRIVATE LEASE Mazda

Lezersreacties (53)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.