Maserati Project24 is MC20, maar dan zonder regels

Lichter, sneller, extremer

Maserati Project24

Maserati komt onder de werknaam Project24 met een extreme circuitauto op MC20-basis. Het laat die auto niet alleen al zien, maar geeft ook vast de nodige specificaties prijs.

De Maserati Project24, zoals we de auto dan ook maar zullen noemen, heeft uiterlijk nog maar weinig gemeen met de MC20. Hoewel we wel de daklijn en het ‘middenschip’ van die nieuwe supercar menen te herkennen, zijn neus en kont compleet anders. Extremer, vooral met grote luchtinlaten, uitzinnige lichtunits en een gigantische, mede door een centrale ‘vin’ in de lucht gehouden achtervleugel.

Dat kan allemaal, omdat de Project24 niet gebonden is aan regels. Niet aan de eisen die RDW-achtige instanties aan straatauto’s stellen, maar vermoedelijk ook niet aan de beperkingen van een raceklasse. Het wordt namelijk een circuitspeeltje waarmee eigenaren zelf, al dan niet onder bewind van Maserati, aan de slag mogen gaan. Een auto in de geest van de Ferrari FXX(-KEvo) dus, of Maserati’s eigen MC12 Edizione Corse.

Dat lijkt knap zinloos, maar heeft als voordeel dat de ingenieurs helemaal los kunnen gaan op de opdracht ‘maak hier de snelst en spectaculairst mogelijke auto van’. Om dat voor elkaar te krijgen, worden onder meer nieuwe turbo’s gemonteerd. Daarmee komt de Nettuno-V6 tot 740 pk in plaats van 630. Een stevig aangepast onderstel, keramische remschijven, circuitbanden en uitgekiende aerodynamica doen de rest. O, en dan is er natuurlijk ook nog het thema ‘gewichtsbesparing’. Door afscheid te nemen van alle comfortverhogende zaken weegt deze auto niet meer dan 1.250 kg, zodat elke pk slechts 1,69 kg hoeft voort te slepen. Exclusief is de Maserati ‘Project24’ ook: er worden maar 62 exemplaren gebouwd.

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.