Lynk & Co 06: vernieuwde plug-in hybride onder de 01
Maak kennis met de Lynk & C0 06, een SUV met het nieuwe familiegezicht van het merk. De vernieuwde Lynk & Co 06 is een maatje kleiner dan de 01 die je ook in Nederland kunt kopen.
In Europa biedt Lynk & Co alleen de 01 aan. De ruim 4,5 meter lange Lynk & Co 01 is hier altijd een plug-in hybride, dus ook wat aandrijflijnen betreft valt er bij de Europese tak van het merk niet veel te kiezen. In thuisland China is de aanbod van Lynk & Co echter veel groter. Het verkoopt er de 02, de 03, de 05, de 06, de 08 en de 09. De 08 is de meest recente toevoeging aan het gamma. Die auto introduceerde het vernieuwde familiegezicht van het merk en dat sijpelt nu door naar de kleinere Lynk & Co 06.
De Lynk & Co 06 zoals hij in 2020 werd gepresenteerd.
De Lynk & Co 06 draait al mee sinds 2020. Het model is met een lengte van 4,34 meter 17 centimeter korter dan de 01 die je in Europa kent. Hoewel de naam van de auto doet vermoeden dat hij boven de 01 is gepositioneerd, is dat niet het geval. Drie jaar na zijn marktintroductie legt Lynk & Co de 06 op de snijtafel. Daar klautert de auto met een compleet nieuw front, een herziene bips en een volledig vernieuwd interieur weer van af. Aan het platform van de Lynk & Co 06 verandert niets en dus is ook dat weer de goedkopere BMA-basis die Geely ook onder de Binyue toepast en niet het CMA-platform dat je kent van de Lynk & Co 01 en de Volvo XC40.
Lynk & Co 06
Het front van de Lynk & Co 06 sluit helemaal aan bij dat van de 08 en dus heeft ook deze kleinere SUV de hoekiger vormgegeven en verticale led-dagrijverlichting in zijn neus, met een verdieping eronder de daadwerkelijke koplampen. Dat de facelift die Lynk & Co op de 06 doorvoert vrij ver gaat, blijkt wel uit de motorkap en de voor- en achterschermen. Ook die zijn namelijk helemaal nieuw en dat is bij een facelift bepaald niet vanzelfsprekend. De achterzijde van de 06 is tevens volledig nieuw vormgegeven. Ook ín de 06 hanteert Lynk & Co het penseel der vernieuwing. Het volledige interieur is namelijk nieuw. Het oogt met zijn grote en optisch voor het dashboard zwevende infotainmentscherm, subtiel overkapte digitale instrumentarium en nieuwe stuurwiel stukken actueler dan dat van de 01. Net als voorheen is de 06 er als plug-in hybride. Eerder konden we je de vernieuwde Lynk & Co 06 overigens al vanuit alle hoeken laten zien.
Lynk & Co 06
Lynk & Co Benelux verklaarde eerder aan AutoWeek dat de 08 niet naar Europa komt en ook deze 06 verwachten we hier niet. De pre-faceliftversie was hier immers ook nooit leverbaar. Wel verwachten we dat het nieuwe Lynk & Co-design op termijn ook doorsijpelt naar de 01.