Luc: 'Hoe kan het dat tweederde van onze barrels van de Barrelbrigade 2023 illegaal was?'
Tranen tijdens Klokje Rond
39 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Afgelopen jaar zorgden de meest interactieve onderdelen van AutoWeek, Klokje Rond en Op de Rollenbank, weer voor het nodige vermaak en de nodige teleurstellingen, stelt Luc Vranken terugblikkend vast.
Opmerkelijk is dat de keuringen bij Klokje Rond vaak tegenvallen en de metingen op de Rollenbank vaak mee. De BMW 750 iL, de Peugeot 406 Break en de 500 SEL van laatst scoorden bijvoorbeeld niet best. Is er iets aan de hand met de kwaliteit van het werk in de werkplaats van garages? Of investeren autobezitters te weinig? En hoe kan het dat tweederde van onze barrels van de Barrelbrigade 2023 illegaal was? Lees: een onterechte apk-goedkeur hadden? Moet de toezichthouder, de RDW, misschien wat harder lopen? Daar gaan we komend jaar verder op inzoomen.
Doe mij maar een lage D-segmenter
Verder een terugblik op het uitstervende D-segment en dan met name de stationwagons daarvan, zoals de Mazda 6 Sportbreak. Meer praktisch autogemak in een kloeke, serieuze verpakking is er immers niet. Meer heb je niet nodig. Ook de A-segment-diehard Kia Picanto verdient echter applaus.
Mensen die een occasion rijden, vragen steeds vaker: "Moet ik overstappen op een gebruikte EV?" Haast is niet geboden, de markt is best nog grillig en in beweging en over de kwaliteit krijgen we ook geregeld klachten binnen. Nog even aanzien, daar is op dit moment niets mis mee.
Eerst genieten we het komende halfjaar van de (half-elektrische) nieuwe occasionduurtest-Audi A3 e-tron uit 2015. Hij lost de Toyota Avensis Touring Sports af. Ook daar zijn Luc en Marco best benieuwd naar.
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | A3 Sportback 1.4 TFSI e-tron Attraction Pro Line + |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 42.400 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, plug-in hybride |
Cilinderinhoud | 1.395 cc |
Maximaal vermogen | 150 kW / 204 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 350 Nm bij 1.600 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 9 kWh |
Inhoud brandstoftank | 40 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.312 mm / 1.785 mm / 1.424 mm |
Wielbasis | 2.630 mm |
Massa leeg | 1.515 kg |
Laadvermogen | 535 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 225/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 222 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,6 s |
Brandstofverbruik | 1,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 35 g/km |